تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 خرداد 1398
تفاوت سلول های بنیادی می تواند توضیح دهد چرا زنان برای ابتلا به سرطان آدرنال مستعدتر هستند

  تفاوت سلول های بنیادی می تواند توضیح دهد چرا زنان برای ابتلا به سرطان آدرنال مستعدتر هستند

محققین یک دلیل بیولوژیک را کشف کرده اند که توضیح می دهد چرا زنان برای ابتلا به اختلال آدرنال از جمله سرطان مستعدتر هستند. طبق گفته آن ها دلیل این امر می تواند ترن آور افزایش یافته سلول های هورمون ساز در غدد آدرنال زنان باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، غده آدرنال، یک اندام تولید کننده هورمون است که روی کلیه ها قرار گرفته است. بخش خارجی یا کورتکس این غده مسئول تولید چندین هورمون از جمله هورمون کورتیزول مربوط به استرس و آلدسترون کنترل کننده فشار خون است. سرطان آدرنال نسبتا نادر است اما در زنان تقریبا سه برابر مردان اتفاق می افتد. مبنای سلولی این تفاوت تاکنون به دقت بررسی نشده بود.

در مطالعه ای جدید دکتر آندراس اسکیدل و همکارانش در INSERM فرانسه دریافته اند که سلول های آدرنال در موش های ماده در مقایسه با نرها ترن آور سریع تری را نشان می دهند که این امر مربوط به تفاوت های رفتاری سلول های بنیادی آدرنال بین دو جنس است. علاوه بر این وی نشان داده است که این تفاوت های مشاهده شده  ناشی از هورمون های تولیدی بوسیله بیضه ها است که تقسیم سلولی را سرکوب می کند و در نتیجه خودنوزایی سلولی را در آدرنال نرها آهسته می کند. مطالعات بافت آدرنال در دو جنس نشان داده است که در جنس ماده همه سلول های تولید کننده هورمون ظرف مدت سه هفته جایگزین می شوند و این در حالی است که این مدت زمان در موش های نر نزدیک به 9 ماه است. با استفاده از تکنیک های نشان دار کردن سلول مشخص شد که در جنس ماده، نه تنها سلول های بنیادی آدرنال نرخ تکثیر بالاتری دارند بلکه سلول های بنیادی سایر بخش های بدن نیز به آدرنال فرا خوانده می شوند.

این مطالعه نه تنها مکانیسم پایه دخیل در ترن آور افزایش یافته غدد آدرنال را توجیه می کند بلکه یک توضیح احتمالی نیز برای دلیل میزان بیشتر اختلالات آدرنال در زنان دارد. هم چنین این یافته ها می تواند منجر به ایجاد گزینه های درمانی مختص جنس برای بیماری هایی شبیه سرطان آدرنال شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه