تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 خرداد 1398
استخوان هایپر الاستیک پرینت شده سه بعدی برای بازسازی جمجمه

  استخوان هایپر الاستیک پرینت شده سه بعدی برای بازسازی جمجمه

نواقص و آسیب های مربوط به استخوان های جمجمه و چهره چالشی بزرگ برای جراحان پلاستیک و جراحی های بازسازی چهره باشند. یک ماده سنتتیک موسوم به استخوان هایپر الاستیک(hyperelastic bone) می تواند ابزار جدیدی برای استفاده در بازسازی آسیب های جمجمه ای باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، استخوان هایپر الاستیک یک داربست سنتتیک سه بعدی پرینت شده است که عمدتا از ماده معدنی استخوان(هیدروکسی آپاتیت) و یک پلیمر زیست سازگار موسوم به اسید پلی گلیکولیک(PLGA) ساخته شده است. ساختار این داربست به صورت شبکه ای پیچیده است که به نحوی طراحی شده است که از رشد و بازسازی استخوان حمایت می کند. طراحی و تولید این داربست با توجه به نیاز ناحیه آسیب جمجمه و چهره بوسیله نرم افزارهای  موجود و هم چنین سخت افزارهای پرینت سه بعدی سریع و ارزان قیمت است.

در مطالعات جانوری که روی نواقص جمجمه ای رت ها و با استفاده از این داربست استخوانی هایپر الاستیک، استخوان اتولوگ رت و PLGA‌ به تنهایی صورت گرفت نتایج نشان داد که استخوان هایپر الاستیک پرینت شده سه بعدی بازسازی استخوانی بهتری را در مقایسه با سایر گروه ها نشان داد. ارزیابی های صورت گرفته با استفاده از سی تی اسکن نشان داد که میزان موثر بودن استخوان هایپر الاستیک در مقایسه با استخوان اتولوگ در هفته های هشت و 12 بعد از پیوند به ترتیب 74 و 65 درصد بهتر بوده است. این در حالی است که در گروه PLGA‌به تنهایی، تنها میزان اندکی استخوان سازی صورت گرفته بود.

به عقیده محققین استخوان هایپر الاستیک پتانسیل قابل توجهی برای کاربرد در جراحی های بازسازی استخوان جمجمه-چهره در انسان دارد و می تواند رویکردی مقرون به صرفه و موثر در این زمینه باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه