تاریخ انتشار: شنبه 18 خرداد 1398
بیدار کردن سلول های بنیادی برای باز کردن پتانسیل ترمیم کنندگی مغز

  بیدار کردن سلول های بنیادی برای باز کردن پتانسیل ترمیم کنندگی مغز

بدن انسانی توانایی بالقوه ای برای ترمیم دارد. اما درمان اختلالات مغزی کار راحتی نیست زیرا نورون های مغزی توانایی محدودی برای بازسازی دارند. با این وجود، سلول های بنیادی به عنوان یادگاری از دوران جنینی ما به صورت یک پشتوانه طبیعی عمل می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مشکلی که وجود دارد این است که با گذشت عمر، سلول های بنیادی عصبی به خواب می افتند و بیدار کردن آن ها به منظور انجام فرایند ترمیم مشکل می شود. برخلاف تلاش های زیاد برای استفاده از این سلول ها برای ترمیم، موفقیت چندانی بدست نیامده است.

در مطالعه ای جدید، محققین دانشگاه کیوتو در مطالعه شیمی مغز در موش یک شیب و جریان در بیان ژن یافته اند که ممکن است منجر به بیدار شدن سلول های بنیادی عصبی شود. این یافته می تواند برای سایر سلول های بنیادی در سایر نقاط بدن نیز استفاده شود. در این مطالعه دکتر کاگایاما و همکارانش سلول های بنیادی فعال و غیر فعال در جنین ها را به طور مستقیم مورد مقایسه قرار دادند. آن به طور ویژه روی پروتئین Hes1 فوکوس کردند که در سلول های بنیادی بالغ به طور قوی بیان می شود. این پروتئین به طور طبیعی تولید سایر پروتئین ها مانند Ascl1 را سرکوب می کند که به طور پریودیک بوسیله سلول های بنیادی فعال تولید می شود. بررسی تولید این دو پروتئین طی گذشت زمان منجر به شناسایی یک الگوی موج مانند شد که در بیدار شدن سلول های بنیادی و تبدیل آن ها به نورون های مغزی نقش دارد. زمانی که محققین کد ژنتیکی مورد نیاز برای تولید Hes1 را ناک اوت کردند، سلول ها شروع به ساختن مقادیر بیشتر Ascl1 کردند که موجب فعال شدن تقریبا همه سلول های بنیادی عصبی شد. این امر که ژن های یکسانی مسئول وضعیت های فعال و خاموش این سلول های بنیادی هستند، بسیار کلیدی است. تنها دینامیک بیان بین هر دو متفاوت بود. درک بهتر مکانیسم های تنظیمی این دینامیک های مختلف بیان اجازه می دهد که سلول های خفته را بیدار کنیم و طیف وسیعی از اختلالات عصبی را درمان کنیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه