تاریخ انتشار: یکشنبه 19 خرداد 1398
مهندسی بافت: تصویری بزرگ از روده کوچک در حال رشد

  مهندسی بافت: تصویری بزرگ از روده کوچک در حال رشد

کودکانی که به صورت زودرس متولد می شوند اغلب با چالش های پزشکی شدید از جمله بیماری روده یا روده کاملا تکوین نیافته مواجه هستند. در حالی که پیوند روده می تواند برای برخی از بیماران سودمند باشد اما برخی از نوزادان روده های بسیار کوتاهی دارند و در نتیجه نمی توانند از پیوند روده بهره مند شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، در مطالعه ای جدید تریسی گریکشیت و همکارانش در بیمارستان کودکان لس آنجلس توانسته اند روده را از سلول های بنیادی تولید کنند. آن ها براین باورند که سلول های بنیادی می توانند زندگی این کودکان را تغییر دهند.

برخی از کودکان زودرس با مجرای معدی روده ای تکوین نیافته متولد می شوند و می توانند به بیماری هایی شبیه انتروکولیت نکروزه کننده مبتلا شوند که روده را مورد حمله قرار می دهد. در موارد شدید، برداشتن بخش های تحت تاثیر قرار گرفته انجام می گیرد و این می تواند عواقب شدیدی به همراه داشته باشد. بخش عمده آب و مواد غذایی در روده کوچک بازجذب می شوند و اگر بیماران به اندازه کافی بافت سالم روده ای نداشته باشند دچار مشکلات شدیدی مانند سوء تغذیه یا اسهال می شوند و این عارضه را سندرم روده کوتاه می نامند. به منظور تغذیه گاهی این کودکان ناچار به استفاده از لوله یا تزریق های درون سیاهرگی به جریان خون هستند. در موارد بسیار شدید سندرم روده کوتاه، پیوند روده کوچک از افراد اهدا کننده می تواند تنها جواب برای درمان این بیماران باشد. اما بیماران نیازمند داروهای ضد رد پیوند هستند که عوارض جانبی مربوط به خود را دارند و شانس موفقیت پیوند در این موارد تنها حدود 50 درصد است.

برای حل این مشکل تریسی گریکشیت و همکارانش سعی کردند که از بافت روده ای جدید رشد یافته از سلول های بنیادی استفاده کنند. آن ها از دو روش عمده استفاده کردند که به موجب آن ها می توان کودکان مبتلا به مشکلات روده ای را به کمک سلول های بنیادی درمان کرد. سلول های بنیادی می توانند از روده خود بیماران گرفته شوند یا این که از منبعی از سلول های بنیادی استفاده شده و این سلول ها برای تبدیل شدن به بافت روده ای مهندسی شوند. هر دو مسیر مزیت های مجزایی برای بیماران دارند و نوع تیمار بسته به شرایطی دارد که کودک با آن مواجه است. تحقیق در این زمینه می تواند امید به درمان را برای بسیاری از کودکان مبتلا به مشکلات روده ای زنده نگه دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه