تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 خرداد 1398
شناسایی منبع سلول های بنیادی فرایندی کلیدی در تولید مثل خانم ها

  شناسایی منبع سلول های بنیادی فرایندی کلیدی در تولید مثل خانم ها

هر ماه و طی سال های تولید مثلی زنان، پوشش رحمی تخریب شده و مجددا برای آماده شدن برای بارداری و یا چرخه ماهانه بعدی آماده می شود. فرایند پیشت پرده این بخش از تولید مثل وابسته به سن انسانی به خوبی درک نشده است. اما مطالعه ای جدید بوسیله محققین دانشگاه Yale سلول های بنیادی و ژنی را شناسایی کرده است که در این فرایند ماهانه دخیل هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای مطالعه این مکانیسم، محققین از هورمون ها برای تحریک قاعدگی در موش استفاده کردند. در ادامه آن ها بخش هایی از بافت رحمی را در مراحل مختلف چرخه تولید مثلی با استفاده از میکروسکوپ فلورسنت مورد ارزیابی قرار دادند. گام نهایی آن ها ارزیابی سلول های موجود در پوشش داخلی رحم موسوم به اپی تلیوم بود.

دکتر مین و همکارانش جمعیتی از سلول های بنیادی موسوم به سلول های CD34+KLF+ را شناسایی کرده اند که از بخش داخلی پوشش رحمی مهاجرت می کنند تا به سلول های اپی تلیالی تبدیل شوند و جایگزین بافتی می شوند که طی قاعدگی ریزش می کند. هم چنین آن ها ژنی را کشف کردند که این فرایند را تنظیم می کند. اگر بیان این ژن به طور غیر طبیعی بالا باشد، می تواند منجر به ناباروری شود و در صورتی که عملکرد آن از دست برود منجر به بروز سرطان اندومتر می شود. این یافته ها نشان می دهد که این ژن می تواند هدفی امیدوار کننده برای درمان این مشکل شایع باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه