تاریخ انتشار: یکشنبه 09 تیر 1398
میکروRNA جنینی به بازسازی سلول های قلبی کمک می کند

  میکروRNA جنینی به بازسازی سلول های قلبی کمک می کند

با وارد شدن فرد به بزرگسالی، قلب دیگر قادر به جایگزین کردن سلول های آسیب دیده یا بیمار نیست. در نتیجه بیماری های قلبی یا مشکلاتی مانند حملات قلبی می توانند خطرناک شوند و منجر به مرگ سلولی گسترده در عضلات قلبی شوند که با ناکارامدی قلب همراه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای جدید بوسیله دانشگاه تمپل نشان می دهد که امکان معکوس کردن آسیب قلبی و احیای عملکرد قلبی حتی بعد از حملات قلبی شدید وجود دارد. آن ها در این مطالعه نشان داده اند که مولکول RNA بسیار کوچک به نام miR-294 زمانی که به سلول های قلبی وارد شود می تواند تکثیر سلول های قلبی را مجددا فعال سازد و عملکرد قلبی را در موشی که برای حملات قلبی انسانی مدل سازی شده بود احیا کند.

در این مطالعه زمانی که موش برای انفارکته میوکاردی مدل شد به مدت دو هفته بعد از آسیب میوکاردی به طور مداوم miR-294 را دریافت کرد. دو ماه بعد از درمان، محققین بهبودی قابل توجهی را در عملکرد قلبی مشاهده کردند که با کاهش ناحیه آسیب دیده بافت قلبی همراه بود. ارزیابی سلول های قلبی تیمار شده شواهدی دال  بر ورود مجدد به چرخه سلولی را نشان داد که موجب فعال شدن مجدد سلول ها و توانایی آن ها برای تولید سلول های جدید شد. استفاده از miR-294 موجب فعال شدن مجدد یک برنامه پیام رسانی جنینی در سلول های قلبی بالغ می شود. به همین دلیل، سلول های قلبی پیر به سلول هایی تبدیل می شوند که نه سلول قلبی بالغ هستند و نه کاملا جنینی هستند و در این مرحله بینابینی آن ها می توانند سلول های جدیدی را بسازند.

محققین می توانند بیان miR-294 را کنترل کنند و با خاموش کردن و روشن کردن آن فعالیت تکثیری قلب را تنظیم کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه