تاریخ انتشار: یکشنبه 09 تیر 1398
تولید فولیکول های موی دارای عملکرد از سلول های بنیادی

  تولید فولیکول های موی دارای عملکرد از سلول های بنیادی

محققین در Sanford Burnham Prebys موی ظاهرا طبیعی را از رشد سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) مشتق از پوست تولید کرده اند و بر این باورند که این دستاورد می تواند انقلابی در صنعت رشد مو باشد. یافته های این مطالعه در نشست سالیانه انجمن بین المللی تحقیقات سلول های بنیادی(ISSCR) ارائه شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیش از 80 میلیون مرد، زن و حتی کودک در  ایالات متحده ریزش مو را تجربه کرده اند. ژنتیک، پیری، تولد کودک، درمان سرطان، آسیب های سوختگی و اختلالات پزشکی مانند آلوپشی می تواند دلیل از دست دادن مو باشد.این فرایند با مشکلات روانی و احساسی نیز همراه است که می تواند روی کیفیت زندگی فرد تاثیر گذار باشد و فرد را حتی دچار افسردگی سازد.

در مطالعه ای جدید محققین روشی قوی و بسیار کنترل شده را برای تولید موی ظاهرا طبیعی ارائه کرده اند که از منبعی از سلول های پاپیلای درمی مشتق از iPSCsهای مشتق از پوست افراد رشد صورت می گیرد. این پیشرفتی بزرگ در سلول درمانی ریزش مو و در زمینه طب بازساختی محسوب می شود.

پاپیلای درمی درون فولیکول مو قرار دارد و سلول های آن مسئول کنترل رشد مو مانند ضخامت، طول و چرخه رشد مو هستند. در سال 2015 بود که Terskikh‌و همکارانش توانستند اولین بار موی تولید شده از پاپیلای درمی مشتق از سلول های iPS‌را در زیر پوست موش رشد دهند اما این رویکرد موفق به صورت کنترل نشده بود و نیاز به بهبودی پروتکل داشت. به منظور بهبود این پروتکل محققین از یک داربست زیست تخریب پذیر استفاده کردند که قادر به کنترل جهت رشد مو و کمک به یکپارچه شدن سلول های بنیادی به درون پوست بود. این پروتکل نیازمند این امر بود که سلول های اپی تلیالی موش بتوانند با سلول های پاپیلای درمی انسانی ترکیب شوند. در ادامه استفاده از این پروتکل روی موش های nude سرکوب شده از نظر ایمنی نشان داد که این پروتکل می تواند با موفقیت مو را روی سطح پوست لخت این موش ها تولید کند.

در حال حاضر Terskikh‌و همکارانش سعی دارند که بخش اپی تلیالی فولیکول مو را نیز از iPSCهای انسانی تولید کنند. ترکیب سلول های اپی تلیالی و پاپیلای درمی مشتق از iPSCهای انسانی می تواند تولید فولیکول موی انسانی کامل که قادر به پیوند آلوژن به انسان باشد را مقدور سازد. برخلاف سایر رویکردهای موجود در بازسازی فولیکول مو، iPSCهای انسانی می توانند منبع نامحدودی از سلول را برای تولید این فولیکول ها فراهم آورند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه