تاریخ انتشار: دوشنبه 10 تیر 1398
دود سیگار به طور غیر مستقیم نیز روی سلول های انسان اثر می گذارد

  دود سیگار به طور غیر مستقیم نیز روی سلول های انسان اثر می گذارد

تیمی از محققین دانشگاه کالیفرنیا نشان دادند که دود سیگار مانده در فضا می تواند با استرس دادن به سلول های مجاری هوایی و مجبور کردن آن ها برای مبارزه برای بقا، به سلول های اپی تلیالی در سیستم تنفسی آسیب برساند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای در دانشگاه کالیفرنیا، با وجود این که پیش از این اثرات مخرب دود سیگار در کشت های سلولی و مدل های جانوری نشان داده شده بود اما برای اولین بار اثر مستقیم دود سیگار مانده در فضای زندگی روی بیان ژن در انسان نشان داده شده است.

دود سیگار موجود در محل که اصطلاحا آن را thirdhand smoke یا THS نیز می نامند زمانی حاصل می شود که دود ناشی از بازدم سیگار یا دود حاصل از خود سیگار روی سطح لباس، مو،‌ مبلمان، اتومبیل و ... باقی می ماند و هر چند شبیه دود خود سیگار نیست اما در واقع باقی مانده اثرات سیگار محسوب می شود. این دود و یا به عبارت دیگر بو، برای بسیاری از افراد غیر سیگاری ناخوشایند و حتی مشمئز کننده می باشد و حال محققین نشان داده اند که این بو یا دود می تواند اثرات ناخوشایند دیگری نیز داشته باشند.

محققین دانشگاه کالیفرنیا نمونه هایی از بافت بینی چهار فرد غیر سیگاری سالم که برای سه ساعت در مجموعه آزمایشگاهی در معرض THS قرار گرفته بودند را بدست آوردند و با استخراج RNA آن ها در صدد برآمدند که بیان ژن و تغییرات بیان ژن را در آن ها ارزیابی کنند. توالی یابی RNA ژن هایی را شناسایی کرد که یا بیان شان افزایش یافته بود یا کاهش یافته بودند. مشخص شد که 382 ژن بیان شان به طور معناداری افزایش یافت و این در حالی بود که بیان 7 ژن کاهش یافته بود. در واقع تنفس THS برای تنها سه ساعت، تغییرات قابل توجهی را در بیان ژن های اپی تلیوم بینی غیر سیگاری های سالم ایجاد کرده بود. استنشاق این بو یا دود، مسیرهای مرتبط با استرس اکسیداتیو را تغییر داد که موجب آسیب به DNA‌می شوند و سرطان نتیجه طولانی مدت استنشاق آن ها است. این که سه ساعت قرار گرفتن در معرض THS منجر به سرطان شود بسیار غیر محتمل است اما فردی که به صورت طولانی در آپارتمان یا خانه ای با این دود و بو زندگی می کند قطعا دچار عوارض THS‌در طولانی مدت خواهد شد. از آن جایی که بیان ژن در اپی تلیوم بویایی با اپی تلیوم برونش ها در مجاری تنفسی عمقی تر مشابه است، هیچ شکی وجود ندارد که THS روی این سلول ها نیز اثر می گذارد. بررسی های بیشتر نشان داد که THS روی فعالیت میتوکندریایی سلول های اپی تلیالی نیز اثر می گذارد و این امر عوارض ناخواسته ای بر جای دارد که مهم ترین آن مرگ سلول و ناکارآمد شدن سیستم تنفسی خواهد بود. به عقیده محققین THS می تواند روی عملکرد سلول های بنیادی موجود در مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی اثر بگذارد و در نتیجه روند ترمیم اپی تلیوم تنفسی را نیز دستخوش تغییر و آسیب کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه