تاریخ انتشار: دوشنبه 17 تیر 1398
بازسازی سلول های گانگلیون شبکیه انسانی در ظروف آزمایشگاهی برای بهبود درمان گلوکوم

  بازسازی سلول های گانگلیون شبکیه انسانی در ظروف آزمایشگاهی برای بهبود درمان گلوکوم

ظرفیت سیستم عصبی مرکزی انسان برای بازسازی بعد از آسیب یا بیماری محدود است و اختلالات عملکردی حاص از این امر موجب طیف گسترده ای مشکلات شخصیتی و اجتماعی می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در گلوکوم، تخریب سلول های گانگلیون شبکیه(RGCs) که آکسون های آن ها عصبی بینایی متصل کننده شبکیه به مغز را شکل می دهند، منجر به نابینایی دائمی می شود و در حال حاضر درمان موثری برای این عارضه وجود ندارد.

در مطالعه ای جدید در دانشگاه نبراسکا، دکتر اقبال احمد و همکارانش نشان داده اند که RGCهای انسانی نیز می توانند در شرایط برون تنی بازسازی کنند. این یافته ها می تواند منجر به ایجاد روش های جدیدی برای غربالگری داروها و ژن های تاثیر گذار بر گلوکوم شود و می تواند به درمان یا احیای احتمالی بینایی در بیمارانی که از این عارضه رنج می برند کمک کند.

دکتر احمد و همکارانش دریافته اند که زمانی مسیر پیام رسانی mTOR در RGCها فعال می شود، این سلول ها شروع با بازسازی و فعالیت می کنند. برای مطالعه این امر آن ها از یک سیستم میکروفلوئیدک استفاده کردند تا نشان دهند آکسون ها بعد از آکسوتومی بازسازی می کنند. این مطالعه با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) صورت گرفت و این در حالی است که بیشتر مطالعات صورت گرفته در این زمینه از مدل های موشی و رتی استفاده کرده اند. در حالی که این جانوران دیدگاه هایی را در مورد درک بهتر پیشرفت گلوکوم ارائه داده اند اما استفاده از آن ها در درک این بیماری در انسان بسیار مشکل است و بالطبع به داده های مربوط به آن ها در زمینه غربالگری دارویی و ژن درمانی نیز نمی توان استناد کرد. این محققین امیدوار کنند که استفاده از سیستم میکروفلوئیدیک و سلول های iPS بتواند محققین را یک گام دیگر به احیای بینایی در کسانی که از گلوکوم رنج می برند نزدیک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه