تاریخ انتشار: دوشنبه 24 تیر 1398
SIRT1  با کمک به مقاومت سلول های بنیادی لوکمیایی، نقش کلیدی را در لوکمیای میلوئید مزمن بازی می کند

  SIRT1 با کمک به مقاومت سلول های بنیادی لوکمیایی، نقش کلیدی را در لوکمیای میلوئید مزمن بازی می کند

بیماران مبتلا به لوکمیای میلوئید مزمن می توانند با استفاده از مهار کننده های تیروزین کینازی درمان شوند. در حالی که این داروهای موثر منجر به بهبودی عمیق و بقای طولانی تر بیماران می شوند اما سلول های بنیادی لوکمیایی مقاوم در نهایت منجر به عود مجدد بیماری می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اغلب بیماران مبتلا به لوکمیای میلوئید مزمن(CML) نیازمند به درمان نامحدود مهار کننده برای جلوگیری از عود مجدد بیماری هستند. هم چنین آن ها با خطر عوارض جانبی، سمیت و ایجاد مشکلات اقتصادی برای بیماران همراه هستند. ایجاد استراتژی های درمانی موثر برای بهبود بیماران مبتلا به لوکمیای میلوئید مزمن به شناسایی مکانیسم های کلیدی بستگی دارد که منجر به مقاومت سلول های بنیادی لوکمیایی می شوند.

در مطالعه ای جدید دکتر باتیا و همکارانش در دانشگاه آلاباما نشان داده اند که چگونه پروتئین SIRT1 پاسخ دهنده به استرس، نقش مهمی را در حفظ پتانسیل بازسازی کنندگی سلول های بنیادی لوکمیایی CML و پیشرفت این بیماری بازی می کنند. پیش از این آن ها نشان داده بودند که SIRT1 در سلول های بنیادی لوکمیایی در مقایسه با سلول های بنیادی خون ساز بیش بیان می شوند و این بیش بیان موجب حفظ بیشتر سلول های بنیادی لوکمیایی و مقاومت آن ها به مهار کننده های تیروزین کینازی می شود. در این مطالعه استفاده از موش های ناک اوت شده برای SIRT1 نشان داد که این پروتئین نقش مهمی در تقویت فسفریلاسیون اکسیداتیو در میتوکندری سلول های بنیادی لوکمیایی بازی می کند. علاوه براین، محققین دریافتند که افزایش متابولیسم میتوکندریایی در سلول های بنیادی لوکمیایی به فعالیت کینازهای جهش یافته ای که سلول های بنیادی خون ساز خفته طبیعی را به سلول های بنیادی لوکمیایی تبدیل می کند، بستگی ندارد.

در مجموع این مطالعه نشان داده است که طراحی یک مهار کننده شیمیایی SIRT1 قادر به کاهش فسفریلاسیون اکسیداتیو در سلول های بنیادی لوکمیایی موشی و انسانی می شود و می تواند منجر به درمان لوکمیا شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه