تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 تیر 1398
پروتئین p38 عامل تنظیم کننده عروق خونی جدید در تومورها

  پروتئین p38 عامل تنظیم کننده عروق خونی جدید در تومورها

در مطالعه ای که در انستیتو تحقیقات بارسلونا(IRB Barcelona) انجام پذیرفته است، محققین نشان داده اند که مهار پروتئین p38 تشکیل عروق خونی را در سرطان کولون انسانی و موشی افزایش می دهد. این فرایند کلیدی برای تغذیه سلول های سرطانی حیاتی است و به آن ها اجازه رشد و در نهایت متاستاز را می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellnews، دکتر آنجل نبردا و همکارانش نشان داده اند که فعالیت p38 در سلول های بنیادی مزانشیمی(MSCs) که دارای پلاستیسیتی بالایی دارند و قادر به متمرکز شدن در پیرامون عروق خونی هستند، مهم است. این سلول ها در فرایندهای متنوعی از جمله تکوین تومور مشارکت دارند.

فعالیت p38 پیش از این در سلول های سرطانی توصیف شده است. با این حال، تاکنون اطلاعات اندکی در مورد این پروتئین در مورد سلول های بنیادی مزانشیمی و دخالت آن ها در رگزایی وجود داشته است. اما مطالعه صورت گرفته بوسیله نبردا نشان می دهد که p38 رگزایی را از طریق عملکرد اختصاصی اش در سلول های بنیادی سرطانی سرکوب می کند. با استفاده از مدل موشی تولید شده به صورت ژنتیکی، آن ها نشان دادند که مهار p38 تشکیل عروق خونی جدید را هم طی تومورزایی و هم طی ترمیم بافت های آسیب دیده تحریک می کند.

در مجموع این مطالعه مکانیسم هایی را نشان می دهد که تشکیل عروق خونی را تنظیم می کنند و ممکن است برای بهینه سازی درمان های سرطانی مبتنی بر شیمی درمانی و هم چنین درمان بیماری هایی که در آن ها رگزایی دچار اختلال است، استفاده شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه