تاریخ انتشار: یکشنبه 30 تیر 1398
نقش پروتئین Slug  به عنوان یک تنظیم کننده سلول های بنیادی در ترمیم آسیب DNA

  نقش پروتئین Slug به عنوان یک تنظیم کننده سلول های بنیادی در ترمیم آسیب DNA

مطالعه ای اخیرا در Cell Reports به چاپ رسیده است که نشان می دهد فاکتور رونویسی Slug به عنوان یک ستاد فرماندهی برای تعیین سلامت سلول های بنیادی سینه عمل می کند و هم فعالیت و ترمیم آسیب DNS این سلول های بنیادی را تنظیم می کند. هم چنین به نظر می رسد که احتمالا Slug همانند یک بادیگارد یا محافظ در برابر کاهش وابسته به سن عملکرد سلول های بنیادی سینه عمل می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، فاکتورهای رونویسی پروتئین هایی هستند که به توالی DNA وصل می شوند و نقش مهمی را در سرطان بازی می کنند. پیش از این محققین نشان داده بودند که پروتئین Slug نقش مرکزی را در برخی از انواع سرطان های سینه بازی می کند و بر همین اساس محققین از سلول های سینه موش و انسان برای کشف عملکرد Slug در حفظ تناسب و عملکرد  مناسب سلولی استفاده کردند.

دکتر کوپروازر می گوید: پروتئین Slug در برخی از زیرنوع های سرطان سینه موسوم به سرطان سینه شبه بازال بیش بیان می شود. اگر نقش Slug در مکانیسم های ترمیمی DNA‌ در سرطان های سینه شبه بازال قطعی شود، می توان انتظار داشت که این پروتئین به هدفی امیدوار کننده برای درمان سرطان تبدیل شود.

عملکرد اصلی سلول های بنیادی در بدن ما ترمیم و جایگزینی بخش های از دست رفته بافتی است و به همین دلیل وجود آن ها برای حفظ سلامتی ضروری است. یکی از دلایل این پتانسیل سلول ها، توانایی آن ها در ترمیم DNA است که در صورتی که مختل شود، وجود موتاسیون ها می تواند روی رفتار سلولی اثر گذار باشد. بدنبال تشخیص آسیب در DNA، سلول های بنیادی چک پوینت هایی را برای مهار همانند سازی سلول های آسیب دیده فعال می کنند و زمانی که این آسیب ترمیم شد، سلول فعالیت بازسازی کنندگی اش را مجددا از سر می گیرد. در این مطالعه جدید دکتر کوپروازر و تیمش نشان داده اند که نقصان Slug در سلول های سرطان انسانی مانع از فراخواندن و فعال شدن پروتئین های کلیدی می شود که برای ترمیم DNA ضروری هستند. به نظر می رسد که این عملکرد Slug مستقل از نقش آن در تنظیم رونویسی ژن ها باشد.

با افزایش سن سلول های بنیادی، توانایی آن ها برای همانندسازی و ترمیم آسیب DNA کاهش می یابد. دکتر کوپروازر و همکارانش دریافته اند که بافت سینه موش ها پیر دارای سطوح بالایی از آسیب DNA و فعالیت پایین سلول های بنیادی است. مهم تر این که، این ویژگی های در بافت سینه ای ناقص برای Slug‌در موش های جوان نیز وجود داشت. مشاهده این مشخصه ها هم در بافت های پیر و هم در موش های جوان ناقص برای Slug قویا نشان می دهد که عملکرد Slug طی پیری مختل می شود.

برای شناسایی مکانیسم دقیق عملکرد Slug نیاز به بررسی های بیشتری است اما آن چه تاکنون مشخص شده است این است که Slug‌ همانند یک شمشیر دو لبه عمل می کند و سلول های سرطانی سینه از فعالیت سلول های بنیادی و فعالیت ترمیم کنندگی DNA مربوط به Slug استفاده می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه