تاریخ انتشار: دوشنبه 14 مرداد 1398
کپسولی برای جمع آوری باکتری‌های گوارشی موجود در روده

  کپسولی برای جمع آوری باکتری‌های گوارشی موجود در روده

محققین دانشگاه Tufts آمریکا به سرپرستی دکتر حجت الله رضایی نژاد موفق به ایجاد کپسولی شده اند که قادر است باکتری های موجود در روده را جمع آوری کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعات متعدد صورت گرفته نشان می دهد که وجود یا عدم وجود انواع خاصی از باکتری‌های روده به همه چیز از جمله افسردگی، بیماری قلبی و حتی آسم دوران کودکی مرتبط است.

استفاده از یک روش غیر تهاجمی که نشان دهد کدام میکروب‌ها، میکروبیوم روده انسان را تشکیل می دهد، دشوار است اما پژوهشگران دانشگاه Tufts طی مطالعه اخیرشان به سرپرستی دکتر رضایی نژاد و با کمک فناوری پرینت سه بعدی موفق به طراحی و ایجاد یک کپسول شده‌اند که این کار را ممکن می‌سازد. هنگامی که این کپسول بلعیده می‌شود می‌تواند انواع مختلف باکتری‌ها را حین عبور از دستگاه گوارش جمع‌آوری کند. هنگامی که از مدفوع خارج می‌شود، کپسول بازیابی می‌شود و محتوای آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. این کپسول دارای دو محفظه درونی است که این محفظه‌ها توسط یک غشای نیمه تراوا و با  نفوذپذیری انتخابی از یکدیگر جدا شده‌اند. غشای نیمه تراوا یا غشای با نفوذپذیری انتخابی گونه‌ای غشاء است که به مولکول‌ها و یون‌های مشخصی اجازه عبور می‌دهد.

میزان عبور از غشای نیمه‌تراوا، به فشار، غلظت و دمای مولکول یا یون آن سوی غشاء وابسته است. یکی از این محفظه‌ها شامل "کانال‌های میکروفلوئیدیک مارپیچی شکل" است که در آن باکتری هایی که از مراحل مختلف دستگاه گوارش جمع‌آوری می‌شوند، ذخیره می‌شوند. کانال دیگر حاوی نمک کلسیم است که "جریان اسمزی"(osmotic flow) را در سراسر غشاء تولید می‌کند و باکتری‌های خارج از کپسول را به کانال‌های داخل می‌کشاند. اسمز  به فرایندی گفته می‌شود که طی آن حلال از طریق یک غشای نیمه تراوا از جایی که محلول رقیق‌تر است به جایی که محلول غلیظ تر است، انتشار می یابد. سطح روی کپسول نیز با یک پوشش حساس به pH پوشیده شده است و تا زمانی که کپسول از طریق معده عبور نکرده، حل نمی‌شود. این پوشش سبب می‌شود تا زمانیکه کپسول وارده روده کوچک نشده باکتری جذب نکند و تنها هنگامی حل می‌شود که وارده رود کوچک شود. علاوه بر این، یک آهنربای کوچک در داخل کپسول تعبیه شده است که به آن اجازه می‌دهد تا در یک نقطه خاص دستگاه گوارش قرار گیرد.

در حال حاضر، روش‌هایی که دانشمندان از آن برای نمونه‌گیری میکروبیوم استفاده می‌کنند، آنالیز DNA و متابولیت‌های مدفوع است و به همین دلیل  روش طراحی شده در این مطالعه می‌تواند گامی بزرگ در آزمایش نمونه‌گیری میکروبیوم روده باشد.

به عقیده رضایی نژاد فناوری‌های پیشرفته‌ای برای تجزیه و تحلیل جمعیت باکتری‌ها با استفاده از توالی DNA وجود دارد، اما تا به حال هیچ راهی برای نمونه‌برداری باکتری در سراسر دستگاه گوارش به شیوه‌ای که تهاجمی نباشد موجود نبوده است. این کپسول علاوه بر اینکه  یک روش نمونه‌برداری غیرتهاجمی است می‌تواند به ما در شناسایی و درک نقش انواع مختلف باکتری‌های روده در سلامتی و بیماری افراد کمک کند. این فناوری تاکنون با موفقیت بر روی خوک‌ها و پریمات های غیرانسان آزمایش شده است اما بررسی‌های بیشتری لازم است تا بر روی انسان‌ها آزمایش شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه