تاریخ انتشار: دوشنبه 14 مرداد 1398
استفاده از نانوذرات برای نابودی سلول های سرطانی

  استفاده از نانوذرات برای نابودی سلول های سرطانی

محققین دانشگاه واندربیلت آمریکا تکنیک جدیدی را ارائه کرده اند که از نانوذرات برای افزایش کارایی سلول‌های ایمنی بدن استفاده می‌کند و به پژوهشگران کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی که از طریق جریان خون مهاجرت می‌کنند از بین ببرند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، یکی از دلایل اصلی صعب العلاج بودن سرطان این است که حتی پس از اینکه تومور اولیه طی جراحی برداشته می‌شود اما باز هم در برخی موارد سلول‌های سرطانی به راحتی در سراسر بدن گسترش می‌یابند اما اکنون پژوهشگران آمریکایی روش جدیدی را توسعه داده‌اند که به آنها کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را که از طریق جریان خون مهاجرت می‌کنند از بین ببرند.

طی این مطالعه پژوهشگران راهی را برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در حال گسترش توسعه دادند. روش آنها "لیگاند القاکننده آپوپتوز مرتبط با فاکتور نکروزه کننده تومور"(TRAIL) نام دارد و از دو پروتئین متصل به سطح نانوذرات لیپید همراه با گیرنده چسبنده ای به E-سلکتین تشکیل شده است. هنگامی که این نانوذرات وارد جریان خون می شوند، E-سلکتین اجازه می‌دهد که آن ها به لوکوسیت های خونی متصل شوند. این سلول‌های ایمنی در حال حاضر تنها برای حمله به سلول‌های سرطانی توسعه داده شده‌اند که با پوشش TRAIL کارایی آنها افزایش می‌یابد.

مایکل کینگ، پژوهشگر ارشد این مطالعه می گوید: برخورد بین لوکوسیت‌های پوشش داده شده توسط TRAIL و سلول‌های سرطانی در جریان خون، دائما اتفاق می‌افتد. برخورد این دو در جریان خون و در صدها نمونه خون از بیماران مبتلا به سرطان تست شده است. در همه موارد، در عرض دو ساعت، سلول‌های سرطانی زنده توسط این روش پاکسازی شدند. این روش در سرطان سینه، پروستات ، تخمدان، روده بزرگ و ریه  عمل می‌کند. گرچه تاکنون این روش بر روی موش‌ها آزمایش شده است اما محققین امیدوارند تا در آینده نزدیک این روش را بر روی انسان‌ها ازمایش کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه