تاریخ انتشار: دوشنبه 14 مرداد 1398
مجوز برای اولین آزمایش جنین انسان-حیوان(کایمرا)

  مجوز برای اولین آزمایش جنین انسان-حیوان(کایمرا)

یک دانشمند ژاپنی در پی آزمایش اولین جنین انسان- حیوان(کایمرا) است که به رغم مزایایی که برای اهدای عضو خواهد داشت نگرانی‌های شدید اخلاقی را برانگیخته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیوند عضو آخرین گزینه برای درمان بیماران مبتلا به نارسایی های حاد است. با این حال، این فرآیند با چالش های بسیاری همراه است و قابل اطمینان نیست، چرا که موفقیت پیوند عضو به بسیاری از عوامل وابسته است. ضمن این که دنیای پزشکی با کمبود اهدا کننده عضو مواجه است. با این حال پیشرفت‌های اخیر در تحقیقات سلول‌های بنیادی امید زیادی را ایجاد کرده است.  بازسازی اندام از طریق تحقیقات سلول‌های بنیادی و جنین‌های حیوانی می‌تواند وسیله‌ای برای مقابله با کمبود اهدا کننده در جهان پزشکی باشد.  اما این کار می‌تواند بسیاری از سوالات و نگرانی‌های اخلاقی را مطرح کند. "هیرومیتسو ناکائوچی" پژوهشگر ژاپنی سلول‌های بنیادی که تیم‌های تحقیقاتی دانشگاه توکیو و دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا را رهبری می‌کند اولین محققی است که حمایت دولت ژاپن را برای ایجاد جنین‌های حیوانی که سلول‌های انسانی دارند دریافت کرده است. هدف ناکائوچی این است که حیوان‌هایی ایجاد کند که برخی اندام هایشان از سلول‌های انسانی تشکیل شده باشد تا در نهایت بتوان از آنها در پیوند پزشکی استفاده کرد. تا قبل از اینکه ناکائوچی از وزارت علوم ژاپن مجوز مربوط به این امر را بگیرد بگیرد و این فرصت به او داده شود، چنین رویکردهایی به دلایل اخلاقی و فنی ممنوع بود. جامعه اخلاق پزشکی نگران این است که سلول‌های انسانی ممکن است فراتر از تکامل ارگان بروند و به مغز در حال رشد حیوانات مهاجرت کنند و بر قدرت شناختی آنها تاثیر بگذارند. ناکائوچی و همکارانش قصد دارند اقدامات لازم را برای اجتناب از عوارض این‌ چنینی در دستور کار قرار دهند. آنها قصد دارند در مراحل اولیه آزمایش به آهستگی پیش بروند.

در حال حاضر ناکائوچی  و همکارانش قصد تولید پانکراس انسانی در مدل حیوانی را دارند و وی در این زمینه می گوید که: ما در حال تلاش برای تولید نسل اندام‌های هدفمند هستیم، بنابراین سلول‌ها فقط به پانکراس(لوزالمعده) می‌روند. این تیم این روش را ابتدا روی یک موش صحرایی و در نهایت بعد از تایید دولت روی خوک ها تست خواهد کرد. واکنش جامعه علمی به این خبر بسیار جالب خواهد بود زیرا که این تحقیق علی رغم این که بیم و امیدهای زیادی همراه خود دارد، به طور بالقوه دریچه‌های جدیدی را به روی حوزه پیوند پزشکی و درمان‌های پزشکی باز می‌کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه