تاریخ انتشار: دوشنبه 21 مرداد 1398
نیروهای مکانیکی سرنوشت سلول را طی تشکیل مغز کنترل می کنند

  نیروهای مکانیکی سرنوشت سلول را طی تشکیل مغز کنترل می کنند

مطالعه ای جدید بوسیله تیمی از محققین در UPF نشان می دهد که طی تکوین جنینی مغز، سلول هایی که بین قطعات مجاور هستند نیروی مکانیکی تولید شده طی ریخت زایی را برای تنظیم تعادل بین سلول های بنیادی پیش ساز و نورون های تمایز یافته تشخیص می دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مهره داران، سیستم عصبی مرکزی از یک ساختار جنینی مشتق می شود که به سه وزیکول مغز و طناب نخاعی تقسیم بندی می شود. قدامی ترین وزیکول مغز به مخچه تبدیل می شود که جایی است که اعصاب گردنی چهره را عصب دهی می کنند. طی تکوین جنینی، مغز عقبی به هفت بخش تقسیم می شود که رومبومر نام دارند و جایی هستند که پیش سازهای عصبی در آن ها شکل می گیرند و هم نورون های حسی و هم نورون های حرکتی را بوجود می آورند.

طی قطعه قطعه شدن مغز عقبی، جمعیت خاصی از سلول ها در سطح مواجه بین رومبومرها قرار می گیرند. این سلول های مرزی به عنوان سدی بین جمعیت های سلولی مجاور قرار می گیرند و مانع از مخلوط شدن آن ها با یکدیگر می شوند و دستورالعمل ها را به سلول های پیش ساز رومبومرهای مجاور می فرستند و به عنوان منبعی از سلول های پیش ساز و نورون عمل می کنند. اگرچه مشاهده شده است که سیگنال های مکانیکی به طور فزاینده ای در هدایت رفتار سلولی دخیل هستند، چگونگی این امر هنوز به خوبی نشان داده نشده است.

گروهی از محققین در UPF به بررسی این سلول های مرزی و نحوه حس کردن محرک مکانیکی بوسیله آن ها و انتقال این سیگنال ها و تبدیل این سیگنال ها به رفتارهای زیستی خاص طی قطعه قطعه شدن مغز عقبی گورخرماهی(مدلی جذاب در تحقیقات زیستی) پرداخته اند. با استفاده از جنین های گورخرماهی ترانسژنی که مارکرهای فلورسنت را تحت کنترل سیگنال های مکانیکی بیان می کردند، محققین نشان دادند که سلول های مرزی در حقیقت به عنوان مکانوسنسور(حس گر مکانیکی) عمل می کنند و این امر از طریق فعالیت پروتئین های Yap/Taz-TEAD صورت می گیرد. زمانی که محققین اکتومیوزین اسکلت سلولی را هم در جنین ها و هم در کلون های سلولی دستکاری کردند مشاهده کردند که این مسیر با یک روش مستقل برای هر سلول به محرک مکانیکی پاسخ می دهد. با این حال، فعالیت کاهش یافته این پروتئین ها، چه به صورت شرطی و چه بصورت جهش یافته های Yap و Taz تعداد سلول های مرزی در حال تکثیر را کاهش می دهد اما روی تمایز آن ها به نورون اثری نمی گذارد. فعالیت Yap/Taz-TEAD برای حفظ سلول های مرزی به عنوان پیش سازهای در حال تکثیر ضروری است و بنابراین برای نیچ سلول های بنیادی نیز ضروری است. در مجموع این داده ها نشان می دهد که سلول های مرزی در مغز عقبی نیروهای مکانیکی را از طریق Yap/Taz-TEAD حس می کنند تا تکثیر سلول های پیش ساز هنگام قطعه قطعه شدن را تنظیم کنند.

با توجه به آن چه گفته شد به نظر می رسد که نیروهای مکانیکی تولید شده طی تکوین جنینی حفظ پیش سازها را تنظیم می کند و بنابراین تعادل بین تکثیر و تمایز نورونی را نیز کنترل می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه