تاریخ انتشار: دوشنبه 28 مرداد 1398
ردیابی سلول ها در هیدر بازسازی کننده نامیرا

  ردیابی سلول ها در هیدر بازسازی کننده نامیرا

هیدرهای کوچک از بی مهرگان آب شیرین و از خانواده مرجان هستند که دارای قابلیت بازسازی قابل توجه در سلول ها و بازسازی بافت های آسیب دیده است. اگر نیمی از هیدرها بریده شود می تواند سایر بخش های بدن خودشان و حتی سیستم عصبی اش را ظرف مدت یکی دو روز بازسازی کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین دانشگاه کالیفرنیا به ردیابی سلول های هیدر پرداخته اند و نشان داده اند که چگونه سه رده از سلول های بنیادی در این جاندار اعصاب، عضلات و سایر بافت ها را بوجود می آورند. دکتر سلنا جولیانو و همکارانش رونوشت های RNA مربوط به 25 هزار سلول هیدر را مورد توالی یابی قرار دادند تا ویژگی های ژنتیکی همه انواع سلول های تمایز یافته این جاندار را مورد شناسایی قرار دهند.

استفاده از توالی یابی تک سلولی ابزاری قوی در زیست شناسی تکوینی محسوب می شود که می تواند نشان دهد که در حین تمایز سلول های بنیادی به سلول های تمایز یافته، چه تغییرات ژنتیکی اتفاق می افتد. با استفاده از این رویکرد، دکتر جولیانو و همکارانش نقشه ای واضح از سه رده تکوینی سلول های بنیادی را در هیدر ترسیم کرده اند. داده های بدست آمده از این رویکرد به محققین کمک می کند که شبکه های ژنی تنظیمی را طی تکامل از موجودات پست تر تا انسان به خوبی شناسایی کنند. درک فرایندهایی مانند بازسازی کامل سیستم عصبی در هیدر می تواند به درک بهتر بیماری های مخرب عصبی در انسان کمک کند.

آنالیزهای ترانسکریپتومی این مطالعه نشان داد که هیدرها به طور دائم سلول هایشان را از سه جمعیت مختلف سلول های بنیادی تولید می کنند. هر کدام از این جمعیت های سلول ها بنیادی سلول ها و بافت های مختلفی را بوجود می آورند. برای مثال رده سلول های بنیادی بینابینی، سلول های عصبی، سلول های غدد و سلول های خاردار روی تنتاکول های جانور را بوجود می آورند.

همه موجودات مسیرهای پاسخ به آسیب تقریبا مشابهی را به اشتراک می گذارند اما برخی از موجودات مانند هیدر از این مسیر در جهت بازسازی کامل استفاده می کنند.به عقیده محققین کشف توانایی استثنایی هیدر در بازسازی سیستم عصبی می تواند دیدگاه هایی را در مورد درمان تروما یا بیماری های مخرب عصبی در انسان ارائه دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه