تاریخ انتشار: شنبه 02 شهریور 1398
درمانی جدید که می تواند درمان دو بیماری استخوانی را بهبود ببخشد

  درمانی جدید که می تواند درمان دو بیماری استخوانی را بهبود ببخشد

محققین دانشگاه بارسلونا در پژوهشی توانایی یک مهار کننده PI3Kα موسوم به BYL719 برای بلوک کردن تشکیل نابجای استخوان در موش را نشان داده اند. این امر می تواند منجر به بهبود درمان دو مشکل استخوانی به نام های استخوان سازی هتروتوپیک و فیبرودیسپلازی استخوانی شونده پیشرونده(fibrodysplasia ossificans progressiva) یا سندرم انسان سنگی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، استخوانی شدن نابجا (OH) شامل بروز استخوان زایی در مکان های نامناسب مانند تاندون ها، عضلات و بافت پیوندی است. برای این عارضه ریسک فاکتورهایی مانند عدم تحرک طولانی مدت، آسیب های نخاعی، سوختگی، جراحی مفصل ران و تروماهای عضلانی وجود دارد. با وجود مطالعات بسیار هنوز هم دلیل این بیماری به طور کامل درک نشده است و درمان مناسبی برای آن وجود ندارد.

از طرف دیگر بیماری فیبرودیسپلازی استخوانی شونده پیشرونده یک بیماری نادر است که شباهت زیادی با استخوانی شدن نابجا دارد ولی منشا آن یک موتاسیون ژنتیکی است. بیماران مبتلا به این عارضه در ژن کد کننده فاکتورهای رشد استخوانی BMPs موسوم به ACVR1 دچار جهش هستند. این بیماری بوسیله دوره های التهابی که در نهایت منجر به تشکیل پیشرونده استخوان در عضلات، تاندون ها و لیگامنت ها می شوند به تدریج القا می شود. این نوع استخوانی شدن تحرک و امید به زندگی افراد مبتلا را به طور قابل توجهی کاهش می دهد و متاسفانه در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد.

دکتر ونتورا و همکارانش در دانشگاه بارسلونا در کشت سلول های بنیادی و در مدل های پیش درمانگاهی بیماری کشف کرده اند که مهار کننده BYL719 تشکیل نابجای استخوان که بوسیله موتاسیون در ACVR1 القا می شود را مهار می کند. مهار کننده BYL719 مورد تایید FDA است و از آن در درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه متاستازیک استفاده می شود. این مطالعه برای اولین بار نقش مهم این مهار کننده در استخوان سازی و درمان بیماری های استخوانی را نشان می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه