تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 05 شهریور 1398
انکوباسیون با وزیکول های خارج سلولی توانایی گرافت شدن سلولی را تقویت می کند

  انکوباسیون با وزیکول های خارج سلولی توانایی گرافت شدن سلولی را تقویت می کند

پژوهشی جدید بوسیله دکتر گویجو و همکارانش در دانشگاه سالامانکای اسپانیا نشان می دهد که چگونه وزیکول های خارج سلولی مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی(MSCs-EV) قادر به تلفیق شدن به سلول های CD34+ و مدیفه کردن بیان ژن های آن ها و افزایش زنده مانی و توانایی کلونی زایی آن ها هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در تست های موشی، وزیکول های خارج سلولی مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی، توانایی سلول های CD34+ برای خانه گزینی به مغز استخوان را افزایش دادند. به عقیده دکتر گویجو، این رویکرد می تواند بر بسیاری از مشکلات شدید مربوط به نارسایی پیوند یا پذیرش پیوند ضعیف مربوط به پیوند سلول های بنیادی آلوژن غلبه کند.

در این مطالعه بعد از انکوباسیون سلول های CD34+ در وزیکول های خارج سلولی مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی و مقایسه آن ها با سلول های انکوبه نشده، نتایج آزمایشگاهی نشان داد که تلفیق این وزیکول ها به درون سلول های CD34+ موجب تنظیم کاهشی ژن های پیش آپوپتوزی، بیش بیان ژن های دخیل در تشکیل کلونی و فعال شدن مسیر JAK-STAT در سلول های CD34+ می شود. مطالعات درون تنی نیز نشان داد که سلول های CD34+انکوبه شده با وزیکول های خارج سلولی بعد از تزریق به ران موش توانایی قابل ملاحظه ای در خانه گزینی با مغز استخوان موش دارند. این مطالعه راهی موثر را ارائه می دهد که به موجب آن سلول های استرومایی مغز استخوان می توانند به طور مثبتی روی سرنوشت سلول های بنیادی خون ساز اثر بگذارند که این می تواند از طریق ترشح وزیکول های خارج سلولی حاوی فاکتورهای رشد باشد.

به طور خلاصه، این پژوهش نشان می دهد که تلفیق وزیکول های خارج سلولی مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی می تواند تغییرات ژنومی و عملکردی را در سلول های CD34+ ایجاد کند و ظرفیت کلونی زایی آن ها و خانه گزینی آن ها به مغز استخوان را افزایش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه