تاریخ انتشار: شنبه 09 شهریور 1398
مینی کلیه های رشد یافته از سلول های بنیادی دیدگاه های جدیدی را در مورد بیماری های کلیوی و درمان آن ها ارائه می دهند

  مینی کلیه های رشد یافته از سلول های بنیادی دیدگاه های جدیدی را در مورد بیماری های کلیوی و درمان آن ها ارائه می دهند

تیمی بین المللی از محققین دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور(NTU) توانسته اند مینی کلیه هایی را در آزمایشگاه تولید کنند که می توان از آن ها برای درک نحوه ایجاد بیماری های کلیوی در هر فرد استفاده کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، این مینی کلیه ها یا ارگانوئیدهای کلیوی در خارج از بدن و از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) مشتق از یک بیمار مبتلا به بیماری کلیوی پلی کیستیک(یکی از بیماری های شایع ارثی کلیوی) تولید شدند. در ادامه از این مینی کلیه ها برای تایید اثرات درمانی دو مولکول دارویی با پتانسیل درمان بیماری های کلیوی پلی کیستیک ژنتیکی استفاده شد که نشان دهنده این امر بود که تحقیقات می تواند ارزش قابل توجهی در ایجاد درمان های شخصی برای بیماران مبتلا به این بیماری داشته باشد. به نظر می رسد که این ارگانوئیدهای کلیوی می توانند ابزار ارزشمندی برای درک فرایندهای تکوینی کلیوی نیز باشند.

در بخشی از این مطالعه محققین به ارزیابی ژنتیکی تک سلول های موجود در ارگانوئیدها پرداختند و منبع سلولی جدیدی را کشف کردند که در ساختن شبکه های عروق خونی نقش دارند و اصطلاحا آن ها را سلول های پیش ساز نفرونی می نامند. به نظر می رسد که این سلول های پیش ساز نفرونی در ساخت گلومرول های نفرونی نقش مهمی دارند.

چهار یا پنج هفته رشد این ارگانوئیدهای کلیوی منجر به تولید کیست های مملو از مایع شد که از مشخصه های بیماری کلیه پلی کیستیک است. این بدین معناست که می توان از این ارگانوئیدها به عنوان مدلی مناسب برای مطالعه بیماری های کلیوی استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه