تاریخ انتشار: یکشنبه 10 شهریور 1398
بیان غیر طبیعی ژن ها در اختلالات فکری و روانی و درمان های احتمالی

  بیان غیر طبیعی ژن ها در اختلالات فکری و روانی و درمان های احتمالی

بیان غیر طبیعی بسیاری از ژن ها که پیش از این ارتباط آن ها با اوتیسم مشخص شده بود، در مورد اختلالات فکری و روانی شدید نیز مشاهده می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  اختلالات فکری و روانی شکلی شدید از رفتارهای ضد اجتماعی هستند که حدود یک درصد جمعیت کل دنیا را در بر می گیرد و در 10 تا 30 درصد کسانی که دچار جرم های اجتماعی می شوند وجود دارند. اختلالات فکری و روانی بسیار ارثی هستند ولی ارتباط آن ها با بیان غیر طبیعی ژن ها و پروتئین های نورون های مغزی مشخص نیست. محققین دانشگاه فنلاند و انستیتو کارولینسکا از فناوری سلول های بنیادی برای آنالیز بیان ژن ها و پروتئین های سلول های مغزی بیماران مبتلا به اختلالات فکری و روانی استفاده کردند. آن ها سلول های پوست این افراد را گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) بازبرنامه ریزی کردند و سپس آن ها را به نورون های قشری و آستروسیت ها تمایز دادند.

بررسی ها نشان داد که اختلالات فکری و روانی با تغییرات قوی در بیان ژن ها و مسیرهای مولکولی مربوط به پاسخ ایمنی همراه است. چندین مورد از این ژن ها با اوتیسم نیز مرتبط هستند. در نورون ها، در ارتباط با اختلالات فکری و روانی، تنظیم افزایشی RPL10P9‌و ZNF132‌ و تنظیم کاهشی CDH5 و OPRD1 مشاهده می شود. در آستروسیت ها، RPL10P9 و MT-RNR2 افزایش می یابند. بیان این ژن ها نشان دهنده 30 تا 92 درصد تنوع علایم اختلالات فکری و روانی است. اختلالات فکری و روانی مربوط به بیان تغییر یافته پروتئین ها با متابولیسم گلوکز و سیستم اپیوئیدی نیز مرتبط است. مطالعات متعدد گذشته نشان داده است که رفتارهای شدید و اختلالات فکری و روانی با تغییرات متابولیسم گلوکز و انتقال عصبی اپیوئیدی مرتبط است. یافته های این مطالعه از این ایده که عملکرد غیر طبیعی سیستم اپیوئیدی فاکتوری مهم در اختلالات فکری و روانی است، حمایت می کند. این نشان می دهد که استفاده از تزریقات با دوام نالتروکسان و بوپرنورفین برای متعادل کردن اپیوئیدی می تواند یک درمان احتمالی برای اختلالات فکری و روانی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه