تاریخ انتشار: یکشنبه 10 شهریور 1398
هدف قرار دادن ساعت سیرکادین در سرطان مغزی کشنده

  هدف قرار دادن ساعت سیرکادین در سرطان مغزی کشنده

محققین دانشگاه سن دیگو هدف جدید بالقوه ای را برای درمان گلیوبلاستوما به عنوان کشنده ترین سرطان مغز شناسایی کرده اند. این هدف ساعت سیرکادین موجود در سلول های بنیادی توموری است که رشد، تکثیر و مقاومت این سلول ها به درمان های موجود را تنظیم می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،گلیوبلاستوما سرطان مغزی نادر اما کشنده است که میانگین بقای افراد مبتلا به آن چیزی حدود 15 ماه است. از آن جایی که سرطان به سایر بافت های مغزی پیرامونش نفوذ می کند ریشه کن کردن آن از طریق جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی بسیار مشکل است و سلول های باقی مانده خیلی زود تومور را نوسازی می کنند.

ساعت سیرکادین از مولکول های پروتئینی خاصی تشکیل شده است که با سلول های سراسر بدن برهمکنش می کنند و رشد، همانند سازی و ترمیم آسیب DNA آن ها را کنترل می کنند. زمانی که ساعت سیرکادین در سلول ها خاموش شود این امر می تواند منجر به بیماری شود. ساعت بیولوژیک زمانی که آهسته یا سریع عمل کنند این امر می تواند ریتم سیرکادین را مختل کند و همین امر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. در این مطالعه جدید محققین در دانشگاه سن دیگو به ارزیابی ساعت زیستی سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی پرداختند و متوجه شدند که ساعت سیرکادین متابولیسم سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی را بالا می برد و موجب می شود که آن ها قوی تر شده، به درمان مقاوم تر شوند و تکثیر سریع تری داشته باشند. زمانی که محققین از یک ریز مولکول برای هدف قرار دادن پروتئین های ساعت سیرکادین سلول های بنیادی گلیوبلاستومایی استفاده کردند، فعالیت آن ها مختل شد، متابولیسم آن ها کاهش یافت و سلول ها خیلی سریع مردند. تست این ریز مولکول برای مدل های جانوری گلیوبلاستوما نیز موجب افزایش بقای این مدل های جانوری و کاهش اندازه تومور در آن ها شد. به عقیده محققین هدف قرار دادن ساعت سیرکادین سلول های توموری گلیوبلاستومایی می تواند رویکردی امیدوار کننده در درمان گلیوبلاستوما باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه