تاریخ انتشار: یکشنبه 24 شهریور 1398
کشف رازهای ارتباطات سلولی مادری/جنینی طی بارداری

  کشف رازهای ارتباطات سلولی مادری/جنینی طی بارداری

محققین معمای پیرامون نحوه ارتباط برقرار کردن سلول های مادر باردار و سلول های جنینش طی بارداری را حل کرده اند. با توجه به این یافته جدید، محققین دانشگاه های تگزاس با همکاری محققین کره ای روش های غیر تهاجمی جدیدی را برای مونیتور کردن و بهبودی سلامت جنین به لطف این نوع ارتباط ارائه کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، طی بارداری یک ارتباط دائمی بین سلول های مادر و جنین برقرار است که این ارتباط از طریق اگزوزوم های مترشحه بوسیله سلول ها صورت می گیرد. مطالعات گذشته نشان داده اند که اگزوزوم های جنینی به بدن مادر سیگنال می دهند که اندام های نوزادش به طور کامل بالغ شده اند و موقع زایمان فرا رسیده است. با توجه به این امر، محققین بدنبال یادگیری بیشتر در مورد این سیستم ارتباطی بودند تا به کمک آن راه جدیدی را برای مونیتور کردن جنین و حمایت از آن طی بارداری بیابند.

برای تست حمل و نقل و عملکرد اگزوزوم ها، محققین از موشی استفاده کردند که برای داشتن نوع پروتئین اگزوزومی که به رنگ قرمز یا سبز می درخشیدند مهندسی ژنتیک شده بودند. نمونه های خون و سایر بافت ها زیر میکروسکوپ به رنگ های متفاوتی دیده می شوند تا وجه تمایز بین اگزوزوم های مادری و جنینی مشخص شود. بررسی ها نشان داد که جداسازی و ردیابی اگزوزوم هایی که به سمت مادری سفر می کنند یک نشانگر مفید برای سلامت و تکوین جنینی است که می تواند ما یک رویکرد حداقل تهاجمی و با استفاده از نمونه های خون مادری اندازه گیری شود. از طرف دیگر، محققین دریافته اند که جابجا شدن اگزوزوم ها از سمت مادری به سمت جنینی منجر به ایجاد تغییرات عملکردی می شود.

این محققین بودجه ای 5/1 میلیون دلاری را در قالب پروژه ای سه ساله برای تست رویکردی جدید برای درمان تولد زودرس دریافت کرده اند که یافته های این مقاله نیز بخشی از این پروژه است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه