تاریخ انتشار: یکشنبه 24 شهریور 1398
شناسایی پروتئینی که دلیل اصلی شایع ترین نوع سرطان پانکراس است

  شناسایی پروتئینی که دلیل اصلی شایع ترین نوع سرطان پانکراس است

محققین دانشگاه تگزاس ثابت کرده اند که یک پروتئین مسئول اصلی شایع ترین و کشنده ترین سرطان پانکراسی موسوم به آدنوکارسینومای مجاری پانکراسی(PDAC) است. این پروتئین UPS21 نام دارد که می تواند یک هدف دارویی برای پانکراس باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، خانواده USP بزرگ ترین گروه آنزیمی موسوم به سیستئین پروتئازها هستند که نقش مهمی را در تکوین تومور و بیولوژی سلول های بنیادی سرطانی بازی می کنند. آنالیزهای ژنومی صورت گرفته بوسیله رونالد دپینهو و همکارانش در مرکز سرطان MD اندرسون تگزاس نشان دهنده افزایش مداوم USP21 در PDAC است. این افزایش بیان با پیشرفت سرطان در بیماران همراه است و منجر به تغییر شکل بدخیم سلول های پانکراسی انسانی و پیشبرد رشد تومورهای موشی می شود. این محققین دریافته اند که حذف USP21 منجر به اختلال در رشد تومور پانکراسی می شود. در واقع USP21 موجب تثبیت TCF7‌می شود که یک فاکتور رونویسی افزایش دهنده بنیادینگی سلول های سرطانی است. حذف USP21 موجب اختلال در این روند می شود.

بدلیل این که گزینه های درمانی موجود برای PDAC موفقیت آمیز نبوده اند، یافته های این مطالعه می تواند هدف درمانی موثری را برای مقابله با این سرطان کشنده ارائه دهد. یافته های جانوری نیز نشان داده است که حذف USP21 می تواند موجب آسیب پذیر شدن جانور سرطانی به درمان های استاندارد سرطان شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه