تاریخ انتشار: دوشنبه 01 مهر 1398
داروی لوکمیا امیدوار کننده برای درمان سرطان مغز کودکان

  داروی لوکمیا امیدوار کننده برای درمان سرطان مغز کودکان

به نظر می رسد که یک داروی مورد استفاده برای درمان لوکمیای میلوئید مزمن در متوقف کردن نوعی سرطان مغز موسوم به مدولوبلاستوما در مدل های موشی موثر باشد. مدولوبلاستوما یک سرطان مغزی کشنده در کودکان است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه جدید که در مجله PLOS One به چاپ رسیده است، محققین دانشکده داروسازی Skaggs نشان داده اند که استفاده از یک دارو موسوم به nilotinib به طور اختصاصی سلول های سرطانی را هدف قرار می دهند که در آن ها یک مسیر پیام رسانی موسوم به هج هاگ(Hedgehog) فعال است.

فعالیت غیر طبیعی پیام رسانی هج هاگ را می توان در بروز بسیاری از سرطان ها مانند کارسینومای سلول های قاعده ای، لوکمیای میلوئید، رابدومیوسارکوما، آدنوکارسینومای پانکراسی، گلیوبلاستوما و مدولوبلاستوما دخیل دانست و این در حالی است که این مسیر در تنظیم تکوین جنینی و بازسازی بافت های بالغ دخیل است. در نتیجه اختلال در این مسیر، گیرنده سطح سلول های سطحی موسوم به Smothened افزایش بیان می یابد. بدخیمی مربوط به فعالیت غیر طبیعی این مسیر را دلیل یک چهار مرگ های سرطانی می دانند.

تنها کسری از بیماران مبتلا به مدولوبلاستوما به درمان های موجود که تنها Smothened را هدف قرار می دهند پاسخ می دهند. تنظیم نامناسب مسیر هج هاگ برای حفظ سلول های بنیادی سرطانی مهم است و نقش حیاتی را در سرطان های متعدد بازی می کند و هدف قرار دادن این مسیر می تواند منتج به درمان سرطان شود. مطالعات جانوری نشان داده است که nilotinib به عنوان یک داروی ضد لوکمیا می تواند به طور هم زمان Smoothened و پروتئین کینازهای دیگر مرتبط با رشد تومور را هدف قرار دهد. استفاده از این داروی مورد تایید FDA می تواند در ترکیب با جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی یک کاندیدای درمانی مناسب برای مدولوبلاستوما باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه