تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 مهر 1398
چگونه انگل توکسوپلاسما به چشم انسان صدمه می زند

  چگونه انگل توکسوپلاسما به چشم انسان صدمه می زند

یک سوم جمعیت جهان به توکسوپلاسما آلوده هستند که این امر منجر به نوعی شایع از عفونت چشمی موسوم به توکسوپلاسموزیز چشمی می شود. محققین دانشگاه فلایندر استرالیا دریافته اند که چگونه آلودگی به این انگل منجر به آسیب شبکیه می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین دانشگاه فلایندر استرالیا پروتئین هایی را شناسایی کرده اند که بوسیله سلول های شبکیه آلوده به توکسوپلاسما تولید می شوند و منجر به تحریک رشد بیش از حد سلول های سالم پیرامون سلول آسیب دیده می شوند و منجر به یک آسیب مجزا می شوند که پزشکان می توانند از آن برای تشخیص آلودگی استفاده کنند. این مطالعه نشان داده است که سلول های رنگ دانه دار شبکیه که آلوده به توکسوپلاسما گندی بودند VEGF‌و IGF-1 را ترشح می کنند که تولید TSP1 را کاهش می دهد و همین امر تکثیر سلول های غیر آلوده را افزایش می دهد و موجب می شود که این سلول ها بیشتر به آلودگی مستعد شوند. به عقیده محققین دستکاری این پروتئین ها درون چشم می تواند کاربردهای درمانی برای محدود کردن شدت بیماری داشته باشد.

در حال حاضر درمانی برای توکسوپلاسموزیز که معمولا از طریق غذا منتقل می شود وجود ندارد. سازمان بهداشت جهانی(WHO) رعایت اصول ایمنی غذایی مانند شستن دستان، استفاده از آب تمیز برای تهیه غذا و پختن مناسب را برای جلوگیری از آلودگی به توکسوپلاسما توصیه می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 03 فروردین,1401

میلاد عباسی

سلام عرض ادب پسری 25 ساله هستم ک چشم راستم شیش سالی هست دچار بیماری توکسو چشمی شده و هر با ک فعال میشود دچار تاری دید و کدر شدن زجاجیه میشود و مگس پران بیشتر میشود سوالم اینه راهی برای درمان قطعی این بیماری در جهان وجود دارد یا با سلول های بنیادی میشود درمان قطعی کرد این بیماری را ممنون میشم جواب دهید

شنبه, 06 فروردین,1401

پزشک مشاور

میلاد عباسی@:
با سلام
خیر متاسفانه فعلا در حوزه ترمیم عصب چشم آسیب دیده درمان قطعی وجود نداردو مطالعات هنوز وارد روند کلینیکال ترایال نشده اند،بنابراین فعلا سلول درمانی هم کارایی ندارد.باید منتظر ماند.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه