تاریخ انتشار: شنبه 20 مهر 1398
لنزهای تماسی به عنوان یک حامل دارو به چشم

  لنزهای تماسی به عنوان یک حامل دارو به چشم

لنزهای تماسی حامل دارو که دارو را به تدریج به درون چشم آزاد می کنند یک جایگزین امیدوار کننده برای قطره های چشمی هستند که به صورت روزانه استفاده می شوند، مشکلاتی را برای بیماران ایجاد می کنند و استفاده از آن ها به نوعی ناخوشایند است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در سال 2016 بود که محققین در مطالعات پیش درمانگاهی از لنزهای مهندسی شده برای پایین آوردن فشار چشمی استفاده کردند و مشاهده کرده اند که آن ها به همان اندازه قطرات چشمی روزانه موثر هستند.

در مطالعه ای جدید محققین بیمارستان کودکان بوستون در ماساچوست سعی داشته اند از این رویکرد برای رساندن دارو به نواحی سخت الوصول پشت چشم یعنی شبکیه استفاده کنند. در حال حاضر، اغلب بیماری های شبکیه نیازمند تزریق چشمی و ایمپلنت هایی هستند که عوارض جانبی را با خود به همراه دارند و برخی از آن ها بسیار خطرناک است. تقریبا یک چهارم بیمارانی که متحمل تزریق چشمی می شوند، بهبود نمی یابند که این بدلیل اثرات سوزن روی چشم آن ها است.

در تلاش برای یافتن راهی غیر تهاجمی، دکتر دانیل کوهانه سعی داشته اند که از لنزهای تماسی حامل دگزامتازون برای بیماری های التهابی چشم استفاده کنند. در مطالعات پیش درمانگاهی روی مدل های یووئیت چشمی و ادم ماکولا به عنوان دو نوع بیماری التهابی چشمی، لنزها به طور بی خطری انتقال دارو به شبکیه چشم ظرف مدت یک هفته را انجام دادند. در حقیقت، با شگفتی لنزها غلظتی بیش از 200 برابری دگزامتازون در مقایسه با قطره های چشمی را به شبکیه منتقل کردند و این در حالی بود که هیچ عوارض جانبی نیز نداشتند.

به عقیده دکتر کوهانه، این لنزهای تماسی حامل دارو می توانند یک آزادسازی با ثبات از داروی مد نظر را در یک دوره طولانی مدت انجام دهند. امید می رود که بزودی کارآزمایی های بالینی مربوط به استفاده از این لنزها در مورد بیماران انسانی انجام گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه