تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 مهر 1398

  عملکرد شبه اسفنجی RNA مدور به ریکاوری قلب بعد از حمله قلبی کمک می کند

دستورالعمل های ژنتیکی انسانی شبیه یک رشته از کد هستند. برای دنبال کردن کد یا DNA، آن ها باید به رشته های کوتاه تری رونویسی شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، درحالی که برخی از این رشته ها کوتاه دستورالعمل هایی را برای ساخت پروتئین حمل می کنند، اغلب RNA در تولید پروتئین دخیل نیستند. در بین این RNAهای غیر کد کننده،‌RNAهای مدور اخیرا کشت شده اند زیرا یک شکل حلقوی غیر معمول دارند. تصور می شود که RNAهای مدور شبیه سایر RNAهای غیر کد کننده عملکرد نداشته باشند اما شواهد اخیر برعکس این امر را نشان می دهند. در حقیقت RNAهای مدور شبیه یک اسفنج عمل می کنند که سایر مولکول ها از جمله میکروRNAها و پروتئین ها را به درون خود جذب می کنند و در مطالعه ای بوسیله محققین دانشگاه تمپل آن ها این امر را به خوبی نشان داده اند. این محققین برای اولین بار نشان داده اند که RNAهای مدور نقش حیاتی را در ترمیم بافت قلبی بعد از حمله قلبی بازی می کنند و این امر به دلیل توانایی آن ها در باز جذب یا به نوعی خیس خوردن با مولکول های مضر است.

در این مطالعه، محققین نشان داده اند که RNAهای مدور موسوم به circFndc3b زمانی که به صورت درمانی به قلب آسیب دیده مدل موشی حمله قلبی اضافه می شوند، ترمیم قلبی را تقویت می کنند و به احیای عملکرد قلبی کمک می کنند. محققین این اثر circFndc3b را به توانایی عملکرد شبه اسفنجی آن برای متصل شدن به پروتئینی به نام FUS نسبت می دهند که مرگ سلولی را وساطت می کند و رشد عروقی را کاهش می دهد و در نتیجه مانع از ترمیم قلب می شود.

این مطالعه نشان داده است که RNA مدور ویژه در قلب موش هایی که متحمل حمله قلبی می شوند به طور قابل توجهی کاهش می یابند. در ادامه آن ها نشان داده اند که استفاده از یک محصول ژنی برای القای بیش بیان circFndc3b تزریق شده به قلب موش ها می تواند عملکرد قلبی را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد و موجب افزایش بقای آن ها شود. نتایج نشان داد که circFndc3b به عنوان یک اسفنج مولکولی عمل می کند و موجب به دام انداختن پروتئین هایی می شود که تشکیل عروق خونی را سرکوب می کنند.

درگام بعد محققین این یافته را در مدل های جانوری بزرگ تری تست خواهند کرد تا از circFndc3b به عنوان یک هدف درمانی مناسب برای بهبود فرایند ترمیم قلب مطمئن شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه