تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 آبان 1398
در مورد نوروبلاستوما؛ دو بار پیوند سلول های بنیادی ممکن است بهتر از یک بار باشد

  در مورد نوروبلاستوما؛ دو بار پیوند سلول های بنیادی ممکن است بهتر از یک بار باشد

از اوایل دهه 90، شیمی درمانی همراه با پیوند سلول های بنیادی اتولوگ به درمانی استاندارد برای نوروبلاستومای پر خطر تبدیل شده است. بیماری که در کودکان رخ می دهد و در سلول های مغزی خارج از مغز و بویژه در غدد آدرنال و گهگاهی در گردن، سینه و لگن شروع می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این کودکان قبل از این که شیمی درمانی شوند تا نوروبلاستوما تخریب شود، سلول های بنیادی خونی شان برداشته شده و ذخیره سازی می شود. در ادامه بعد از شیمی درمانی، این سلول ها مجددا به فرد بازگردانده می شود. با وجود این درمان، هنوز هم نرخ بقا پایین است و بیش از 70 درصد این کودکان قبل از تشخیص دچار متاستاز سرطان شده اند.

مطالعه ای جدید بوسیله اخیرا محققین انستیتو س سرطان دانا-فاربر در مجله معتبر JAMA به چاپ رسیده است که نشان می دهد که استفاده از دو بار پیوند سلول های بنیادی اتولوگ(نه یک بار) می اواند موجب افزایش بقای کودکان شود و پیگیری های کودکان بعد از سلول درمانی نیز حاکی از این بوده است که ظرف مدت سه سال هیچ گونه عود مجدد بیماری وجود نداشته است.

فاز 3 این مطالعه بالینی شامل 652 بیمار مبتلا به نوروبلاستومای پرخطر بوده است که میانگین سنی آن ها در زمان تشخیص به ابتلا به بیماری سه سال بوده است. این بیماران در ابتدا متحمل جراحی شدند و در ادامه 6 دوره شیمی درمانی با دوز بالا را دریافت کردند. بعد از کامل شدن این فاز، 355 بیمار شرایط وارد شدن به فاز سلول درمانی را دارا بودند و یک بار یا دو بار درمان را دریافت کردند.

 ارزیابی میانگین بقای سه ساله بدون علایم بیماری نشان داد که این فاکتور در افرادی که دو بار پیوند سلول های بنیادی را دریافت کردند در مقایسه با آن هایی که یک بار دریافت کردند 73 درصد در برابر 48 درصد بود. به عقیده محققین شاید این یافته ها نشان دهنده نرخ موفقیت واقعی این رویکرد درمانی برای نوروبلاستوما نباشد اما می تواند نشان دهنده امیدوار کننده بودن این رویکرد باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه