تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 آبان 1398
روده مگس سرکه به عنوان یک مدل برای درک بازسازی روده

  روده مگس سرکه به عنوان یک مدل برای درک بازسازی روده

سلول های اپی تلیالی روده ای(IECs) در معرض انواع متنوع استرس های محیطی مانند باکتری ها و سموم قرار دارند، اما مکانیسمی که به موجب آن سلول های اپی تلیالی استرس را حس می کنند به خوبی درک نشده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در پژوهشی جدید در دانشگاه های بریستول، هایدلبرگ و مرکز تحقیقات سرطان آلمان(DKFZ)، محققین دریافته اند که پیام رسانی Nox-ROS-ASK1-MKK3-p38 در سلول های اپی تلیالی روده ای با استرس های مختلف تداخل پیدا می کند تا بازسازی روده ای را تسهیل کند.

در این پژوهش جدید محققین از روده مگس سرکه بالغ که به طور قابل توجهی به روده انسان شبیه است برای درک نحوه حس کردن استرس یا آسیب بوسیله سلول های اپی تلیالی روده ای و پاسخی که به این آسیب ها می دهند و پیشبرد بازسازی اپی تلیالی استفاده کرده اند. مسیرهای حس کردن استرس بدنبال انواع استرس ها در سلول های اپی تلیالی روده ای مگس سرکه فعال می شود، اما این که این مسیرها چگونه فعال می شوند و چگونه مقاومت سلول های اپی تلیالی روده ای را پیش می برند یا موجب بازسازی روده می شوند مشخص نیست.

در این پژوهش محققین دریافتند که بدنبال استرس، NADPH اکسیداز(Nox) در سلول های اپی تلیالی روده ای منجر به تولید گونه های اکسیژن فعال(ROS) می شود اما به طور کامش مشخص نشده است که چگونه ROS بازسازی روده ای را پیش می برد. این مطالعه نشان داده است که این امر تا حدی تحت تاثیر پیام رسانی Ask1-MKK3-p38 در سلول های اپی تلیالی روده ای، تحریک تولید آن ها از سلول های بنیادی روده ای(ISCs) و بازسازی بواسطه سلول های بنیادی روده ای قرار دارد. پیش از این مشخص شده بود که p38 بازسازی روده ای پستانداران را بعد از آسیب تسهیل می کند اما نحوه این امر مشخص نیست. به عقیده محققین هنوز مشخص نیست که چگونه استرس بوسیله سلول های اپی تلیالی روده ای حس می شود اما آن ها بر این باورند که احتمالا Nox است که این استرس را حس می کند.

به گفته دکتر پاتل سرپرست این تیم تحقیقاتی از دانشگاه بریستول، این مطالعه پتانسیل کاربرد در زمینه پزشکی بازساختی را دارد و گونه های اکسیژن فعال یا ROS نقش مهمی را در بازسازی بافتی و حتی در بازسازی آکسون عصبی بازی می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه