تاریخ انتشار: شنبه 11 آبان 1398
ایمنی سازشی انسانی به فاکتورهایی بستگی دارد که مسئول تشکیل سلول های سفید خونی هستند

  ایمنی سازشی انسانی به فاکتورهایی بستگی دارد که مسئول تشکیل سلول های سفید خونی هستند

فاکتور محرک کلونی گرانولوسیتی(G-CSF)، که بسته به نیاز بدن به لوکوسیت ها منجر به تقسیم و تمایز سلول های مغز استخوان می شود، یک اثر تنظیمی قابل توجه روی نه تنها ایمنی ذاتی بلکه ایمنی سازشی دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، فاکتور محرک کلونی گرانولوسیتی(G-CSF) نقشی کلیدی در تشکیل گرانولوسیت ها در مغز استخوان دارد و این یکی از مهم ترین فرایندهای ایمنولوژیک است زیرا سلول های سفید خونی اساس حفاظت بدن در برابر آلودگی ها هستند. این فاکتور(G-CSF) می تواند بوسیله سلول های مغز استخوان، عروق خونی، بافت پیوندی و هم چنین آستروسیت های سیستم عصبی تولید شود. علاوه بر این بسته به شرایط نیز بدن انسان مقادیر مختلفی از G-CSF را تولید می کند. این فاکتور با اتصال به یک پروتئین گیرنده خاص سطح سلولی به نام CD114 روی سلول های بنیادی و سلول های میلوئیدی مغز استخوان عمل می کند. این اتصال رشد سلولی را تقویت می کند و تبدیل این سلول ها به گرانولوسیت ها را تحریک می کند که یک توانایی غیر اختصاصی بالا برای بدام انداختن و هضم ویروس ها و باکتری ها دارند.

در مطالعه ای جدید محققین نشان داده اند که G-CSF می تواند ابزار مهمی برای تنظیم سازش پذیری طولانی مدت ایمنی زایی برای شرایط محیطی مختلف باشد. برای تست این فرضیه آن ها خون سیاهرگی 16 زن و مرد سالم 21 تا 40 ساله را گرفتند. ماکروفاژها به عنوان سلول های مسئول تکوین پاسخ های ایمنی سازشی از خون جداسازی شدند. در ادامه اثر G-CSF روی این سلول ها بررسی شد. مشخص شد که این فاکتور اثر تحریک کننده ای روی تولید اینترلوکین 6 بوسیله ماکروفاژها دارد که سیتوکینی است که در سازش پذیری بافت های مختلف بدن به محیط دخیل هستند. علاوه بر این، G-CSF تعداد گیرنده ها برای سیتوکین اینترفرون گاما روی ماکروفاژها را کاهش دادند  و بروز التهاب بافتی را مهار کردند. بر مبنای این داده ها می توان تصور کرد که G-CSF به طور پیوسته نه تنها ایمنی زایی سازشی را تنظیم می کند، بلکه در فرایندهای ریکاوری نیز مشارکت می کند.

 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه