تاریخ انتشار: شنبه 11 آبان 1398
اثر گرسنگی و یا دریافت مواد غذایی روی تقسیم سلول های بنیادی مغز و تکوین مغزی

  اثر گرسنگی و یا دریافت مواد غذایی روی تقسیم سلول های بنیادی مغز و تکوین مغزی

دریافت غذا برای تکوین درست و طبیعی مغز و بدن بویژه در اولین ترین مراحل زندگی الزامی است، اما این که رشد اولیه مغز چگونه تحت تاثیر مواد غذایی قرار می گیرد، بویژه در سطح سلولی، به خوب درک نشده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یکی از دلایل فقدان درک در مورد اثر مواد غذایی روی رشد اولیه مغز را می توان مشکل بودن مطالعه جانوران قبل از تولد دانست. اما در مطالعه ای جدید روی بچه قورباغه هایی که به طور کامل در خارج از رحم مادر تکوین می یابند، محققین در انستیتو تحقیقات Scripps توانسته اند اطلاعات جدیدی را در مورد نحوه پاسخ دهی سلول های مغزی به عدم دریافت مواد غذایی کشف کنند. این مطالعه برای اولین بار نشان داد که در گونه های مهره دار مسیرهای پیام رسانی سلولی در تقسیم سلولی سلول های بنیادی عصبی پاسخ دهنده به مواد غذایی نقش دارند و می توان از این مسیرها برای تحریک یا متوقف کردن رشد سلولی در مغز استفاده کرد.

در مطالعه ای که دکتر مک کئون و همکارانش در گذشته در  Scripps انجام داده اند نشان داده اند زمانی که بچه قورباغه ها در محرومیت غذایی قرار دارند، رشد سلول های پیش ساز عصبی شان متوقف می شود و رشد بدنی آن ها نیز کاهش می یابد، اما جانور زنده باقی مانده و رفتارهای آن ها نیز به ظاهر طبیعی هستند. به طور جالب، زمانی که بچه قورباغه ها مجددا به غذا دست یابند(ظرف حدود 9 روز)، سلول های پیش ساز آن ها در مغز مجددا شروع به تقسیم می کنند و رشدی شبیه با حالت طبیعی خواهند داشت.

اما در مطالعه ای جدید دکتر مک کئون و همکارانش نشان داده اند که یک مسیر پیام رسانی به نام mTOR که یک تنظیم کننده کلیدی متابولیسم، رشد، تکثیر و بقا است در این فرایند نقش حیاتی را بازی می کند. نکته جالبی که وجود دارد این است که حتی اگر بچه قورباغه ها مواد غذایی را دریافت نکنند، مغز آن ها می تواند بوسیله فعال شدن گیرنده انسولینی موجود روی سطح سلول های پیش ساز عصبی مجددا وارد فرایند رشد شود. انسولین هورمونی است که به سلول ها اجازه می دهد که از قند غذایی به عنوان انرژی استفاده کنند و مسیر پیام رسانی mTOR را فعال کنند. یافتن راهی برای دور زدن نیاز به مواد غذایی در سطح سلولی می تواند موجب پیشرفت هایی در زمینه درمان های پزشکی برای سوء تغذیه شود.

اثر مواد غذایی روی تقسیم سلول های مغزی پیش از این نیز نشان داده شده بود اما کسی نحوه این اثر گذاری را به خوبی نمی دانست. درک نحوه اثر گذاری مواد غذایی یا سوء تغذیه روی سلول ها می تواند کاربردهای پزشکی و بالینی مهمی از جمله در مراقبت های قبل تولد داشته باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه