تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 آبان 1398
هدف قرار دادن سلول های تولید کننده تومور در سرطان کبد

  هدف قرار دادن سلول های تولید کننده تومور در سرطان کبد

سرطان کبد دومین دلیل مرگ های سرطانی در سراسر دنیا است و شایع ترین شکل آن کارسینومای هپاتوسلولار(HCC) است که سالانه نزدیک به 780 هزار نفر را به کام مرگ می کشد. با وجود موفقیت های زیادی در جراحی و هم چنین پیوند کبد، هنوز هم نرخ بقای 5 ساله در بیماران بسیار پایین است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ‌مطالعه ای جدید در دانشگاه ملی سنگاپور(NUS) یک روش بالقوه را برای درمان سرطان های کبدی پیشرفته از جمله کارسینومای هپاتوسلولار نشان داده اند. به عقیده آن ها یک کلاس از داروهای کوچک مولکول  که مسیر پیام رسانی JAK/STAT را هدف قرار می دهد می تواند برای مبارزه علیه این بیماری استفاده شود.

مسیر پیام رسانی JAK/STAT شامل مجموعه ای مهم از پروتئین ها است که طیف وسیعی از عملکردهای زیستی از جمله پاسخ های ایمنی و تکوین سلولی را کنترل می کنند. این مسیر مشخصا به سیگنال های سلولی خارجی پاسخ می دهد و موجب روشن شدن مجموعه ای ژن ها می شود که به سلول ها اجازه تکوین طبیعی را می دهند یا موجب می شود که سیستم ایمنی به خوبی با عفونت ها مبارزه کند. انحراف در مسیر JAK/STAT موجب تشکیل تومورهای سرطانی می شود.

در این مطالعه جدید محققین نشان داده اند که هدف قرار دادن مسیر JAK/STAT مانع از تشکیل تومورها می شود. زیر جمعیتی از سلول های شبه بنیادی سرطانی به کلاسی از کوچک مولکول های دارویی مهار کننده مسیر JAK/STAT حساس هستند. این سلول های شبه بنیادی سرطانی مسئول اصلی مقاومت درمانی و عود مجدد سرطان هستند. استفاده از این کوچک مولکول ها برای مهار JAL/STAT و هدف قرار دادن سلول های شبه بنیادی سرطانی توانسته است پیشرفت سرطان کبد را در مدل های پیش درمانگاهی به طور موثری کاهش دهد و می توان به استفاده از آن ها در آینده برای مقابله با کارسینومای هپاتوسلولار امیدوار بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه