تاریخ انتشار: یکشنبه 03 آذر 1398
پیشرفت های صورت گرفته در زمینه سلول های درمانی می تواند به درمان بیماری های قلبی از گربه ها گرفته تا انسان کمک کنند

  پیشرفت های صورت گرفته در زمینه سلول های درمانی می تواند به درمان بیماری های قلبی از گربه ها گرفته تا انسان کمک کنند

برای اولین بار در دنیا، محققین توانسته اند شرایط مورد نیاز برای تولید سلول های بنیادی پرتوان از گربه های خانگی را شناسایی کنند. این یافته می تواند مزایای قابل توجهی برای سلامت گربه ها و حتی انسان داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، کالج رویال دامپزشکی(RVC) در بخشی از مطالعه روی کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک گربه ها، سلول های بنیادی پرتوان را از آن ها تولید کرده است. کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک تقریبا 15 درصد گربه های بریتانیا را تحت تاثیر قرار داده است که می توان آن را به جمعیتی یک میلیونی از گربه ها تعبیر کرد. این بیماری به دلیل موتاسیون ژنتیکی اتفاق می افتد که روی سلول های عضلانی قلبی اثر می گذارد. امروزه، هیچ درمان اثبات شده ای برای متوقف کردن یا معکوس کردن این بیماری در گربه ها وجود ندارد.

یکی از دلایل این امر را می تواند مشکل بودن مطالعه سلول های عضلانی قلبی در شرایط آزمایشگاهی دانست که این امر بدلیل بقای اندک آن ها است. در تلاش برای حل این مشکل، محققین سلول های پوستی گربه ها را گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی( iPSCs) تبدیل کردند. این سلول های بنیادی قادر به تولید سلول های عضلانی قلب هستند. در این مطالعه محققین برای اولین بار توانستند شرایط کشت بهینه ای را برای تولید سلول های  iPS از سلول های پوستی گربه ها تعریف کنند. به عقیده محققین می توان از این سلول های iPS گربه ها برای مدل سازی بیماری های مختلف از جمله کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک و هم چنین غربالگری های دارویی برای بیماری های این جانوران استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه