تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 آذر 1398
پیوند سلول های بنیادی برای رشد ریه های کاملا دارای عملکرد در موش

  پیوند سلول های بنیادی برای رشد ریه های کاملا دارای عملکرد در موش

محققین دانشگاه کلمبیا توانسته اند ریه های کاملا دارای عملکردی را از طریق سلول های بنیادی پیوند شده در جنین های موشی تولید کنند. یافته های آن ها نشان می دهد که استفاده از این تکنیک در آینده این نزدیک می تواند تولید ریه های انسانی در جانوران برای پیوند به بیماران نیازمند را مقدور سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سالانه میلیون ها فرد در سراسر دنیا به دلیل بیماری های ریوی لاعلاج و نبود منبع کافی از ریه های اهدایی برای پیوند می میرند. مطالعه ای جدید در دانشگاه کلمبیا نشان می دهد که ایجاد استراتژی های جدید برای تولید ریه های انسانی در جانوران برای پیوند، به عنوان جایگزینی برای ریه های پیوندی، امکان پذیر است.

محققین از رشد سلول های بنیادی روی داربست های سنتتیک یا ریه های سلول زدایی شده استفاده کرده اند و پیشرفت های قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است اما تاکنون موفق به تولید ریه های کاملا دارای عملکردی که بتوانند در مدل های جانوری بقا داشته باشند نشده بودند. یکی از چالش ها شرایط کشتی است که بتواند شرایط لازم را برای کشت و تکثیر سلول های بنیادی و حفظ توانایی آن ها برای تمایز به بسیاری از سلول های مختلف حفظ کند.

در این مطالعه محققین سلول های بنیادی را به دو نوع جنین موشی مهندسی شده پیوند کردند. یکی از جنین ها فاقد سلول های بنیادی بود که بتواند به سلول های ریوی بالغ تبدیل شود و جنین دیگر قادر به تولید سلول های کافی برای تولید ریه نبود. این رویکرد را تولید جنین های کایمرا می نامند که حاصل مخلوط سلول های اهدایی و میزبان بود. سلول های بنیادی منجر به تشکیل ریه های دارای عملکردی شد که به موش اجازه زنده ماندن تا زمان بلوغ را دادند. تست های عملکرد ریوی زیادی صورت گرفت که نشان داد ریه های کایمریک به همان خوبی ریه های طبیعی موش کار می کنند و هیچ نشانه ای از رد پیوند را نشان ندادند. از آن جایی که این سلول های بنیادی قبل از تشکیل سیستم ایمنی جنین به جنین پیوند می شوند می توان توجیه کرد که چرا این ریه ها رد نمی شوند.

محققین امیدوارند در آینده ای نزدیک از این رویکرد برای تولید ریه های انسانی در مدل های جانوری بزرگ استفاده کنند و کمبود ریه های اهدایی برای بیماران را برطرف سازند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه