تاریخ انتشار: یکشنبه 10 آذر 1398
یک سلول درمانی برای بهبود حافظه و متوقف کردن تشنج در موش ها بعد از آسیب ترومایی مغز

  یک سلول درمانی برای بهبود حافظه و متوقف کردن تشنج در موش ها بعد از آسیب ترومایی مغز

محققین دانشگاه کالیفرنیا یک سلول درمانی پیشرفته را برای بهبودی حافظه و مهار تشنج در موش ها بعد از آسیب مغزی ترومایی ایجاد کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، آسیب های ترومایی مغز سالانه بیش از دو میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به مرگ سلولی و التهاب مغزی می شوند. افرادی که دچار آسیب سر می شوند اغلب به صورت طولانی مدت حافظه شان را از دست می دهند و ممکن است دچار صرع نیز شوند.

در مطالعه ای که در دانشگاه UCLA صورت گرفت، محققین سلول های پیش ساز جنینی را پیوند کردند که قادر به تولید نورون های بینابینی مهار کننده بودند. این نورون ها، نورون های خاصی هستند که فعالیت مدارهای مغزی را کنترل می کنند و پیوند آن ها به مغز موش هایی برای آسیب ترومایی مغز مدل شده بودند، موجب شد که آن ها هیپوکامپ مغزی که مسئول یادگیری و حافظه هستند را هدف قرار دهند. نورون های پیوند شده به ناحیه آسیب مهاجرت کرده و ارتباطات جدیدی را با سلول های مغزی آسیب دیده تشکیل دادند و به مدت طولانی مدت زنده ماندند. یک ماه بعد از درمان، موش ها نشانه هایی از بهبود حافظه را نشان دادند. هم چنین پیوند سلول ها مانع از بروز صرع شد که بیش از نیمی از موش هایی که مورد سلول درمانی قرار نگرفته بودند را درگیر کرد.

نورون های بینابینی در بسیاری از ابعاد مربوط به حافظه درگیر هستند و بعد از اسیب مغزی، حافظه فرد به شدت آسیب پذیر می شود. ارزیابی ها نشان داد که وجود این نورون های جدید می تواند دلیل بهبودی حافظه باشد. گام بعدی این مطالعه تولید نورون های بینابینی از سلول های بنیادی پرتوان انسانی و استفاده از آن ها در درمان های انسانی هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه