تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 12 آذر 1398

  استفاده از ویرایش ژن CRISPR برای سرطان برای اولین بار در آمریکا

به نظر می رسد که اولین تلاش برای استفاده از ابزار ویرایش ژنومی CRISPR علیه سرطان در مورد سه بیمار بی خطر بوده است و توانسته است بقای آن ها را بهبود ببخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، پزشکان دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا و در کلینیک کلیولند توانسته اند سلول های سیستم ایمنی(سلول های T) را از خون بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما گرفته و آن ها را با استفاده از مهندسی ژنتیک تغییر دهند تا قادر باشند سلول های سرطانی را شناسایی کرده و آن ها را با کمترین عوارض جانبی برای سایر سلول ها هدف قرار دهند. در این رویکرد درمانی محققین سه ژن که توانایی سلول های ایمنی برای مقابله با سرطان را سرکوب می کرد حذف کردند. تزریق مجدد این سلول های ایمنی به بیماران در یک بیمار موجب بدتر شدن وضعیت وی و در یک بیمار دیگر باعث ثبات شرایط وی شد. بیمار سوم نیز تقریبا به طور کامل درمان شد. محققین برنامه دارند که از این رویکرد درمانی برای بیش از 15 بیمار دیگر استفاده کنند تا از بی خطر بودن و کارایی آن مطمئن شوند.

استفاده از CRISPR به دنبال تغییر دادن DNA  بدن فرد نیست بلکه سعی در برداشتن، تغییر دادن و مجددا برگرداندن سلول های بیمار به بدن وی برای تقویت سیستم ایمنی وی علیه سرطان به عنوان نوعی ایمنی درمانی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه