تاریخ انتشار: شنبه 16 آذر 1398
محکوم کردن پژوهش  استفاده از CRISPR روی نوزادان چینی بعد از انتشار مقاله آن

  محکوم کردن پژوهش استفاده از CRISPR روی نوزادان چینی بعد از انتشار مقاله آن

بعد از این که چند روز پیش مقاله ای برای اولین بار منتشر گردید که نشان داد محققین چینی سال گذشته از ویرایش ژنوم برای دو قلوهای چنینی و ایمن سازی آن ها در برابر HIV استفاده کرده اند، محققین آن را به شدت محکوم کردند و بیان داشتند که ممکن است آن ها در برآورده کردن هدف شان موفق نشده باشند و جهش های ناخواسته ای را برای این نوزادان ایجاد کرده باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، گزیده هایی از این مقاله توسط MIT Technology Review منتشر شده است تا نشان دهد چگونه بیوفیزیست چینی He Jiankui هنجارهای اخلاقی و علمی را در ایجاد این دوقلوها به نام های لولا و نانا نادیده گرفته است. تولد این دو قلوها در اواخر سال 2018 موجی از نگرانی ها را در جهان علمی ایجاد کرد.

Jiankui در یک ادعای بزرگ گفته است که می تواند شیوع HIV را از طریق ویرایش ژنوم کنترل است اما مشخص نیست که وی در رسیدن به این هدف (ایمن کردن نوزادان در برابر ویروس) به چه میزان موفقیت بوده است، زیرا تیم وی نتوانسته است به طور واقعی موتاسیونی که منجر به این مقاومت به ایدز می شود را ثابت کند.

درصد اندکی از افراد با ایمنی نسبت به ایدز متولد می شوند که این امر به دلیل موتاسیون در ژنی به نام CCR5 است و این همان ژنی است که Jiankui مدعی است توانسته است آن را به کمک ابزار ویرایش ژنومی قوی CRISPR هدف قرار دهد. به عقیده محققین MIT و دانشگاه های دیگری مانند برکلی این ادعا که آنها نسخه شایع CCR5 را بازتولید کرده اند ، بیان نادرست اطلاعات واقعی است و فقط با یک اصطلاح قابل توصیف است: یک اشتباه عمدی. در واقع مطالعه آن ها نشان می دهد که این تیم پژوهشی نتوانسته نسخه مد نظر CCR5 را تولید کنند. در حالی که آن ها ژن درستی را هدف قرار داده اند اما نتوانسته واریته دلتا 32 مورد نیاز را شبیه سازی کنند و ویرایش های جدیدی را ایجاد کرده اند که اثر آن ها به  وضوح مشخص نیست. علاوه بر این، CRISPR یک ابزار ویرایش ژنومی است که منجر به ویرایش های غیر اختصاصی و غیر هدف می شود و همین امر استفاده از آن را با چالش های زیادی همراه می سازد.

در این میان عوامل دیگری مانند سرخوردگی والدین این دو قلوها به دلیل ابتلا به ایدز(پدر) را می توان دلیلی برای تمایل آن ها برای مشارکت در این درمان آزمایشی برای فرزندان شان دانست که به نوعی جنبه غیر حرفه ای این کار محسوب می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه