تاریخ انتشار: دوشنبه 18 آذر 1398
گامی بزرگ به سمت مهار بیماری پیوند علیه میزبان(GvHD) بعد از پیوند مغز استخوان

  گامی بزرگ به سمت مهار بیماری پیوند علیه میزبان(GvHD) بعد از پیوند مغز استخوان

یک داروی مورد استفاده برای آرتریت روماتوئید که گامی دیگر به تایید FDA نزدیک شده است می تواند استفاده دیگری نیز داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این دارو که abatacept نام دارد توجه محققین و FDA برای مهار بیماری پیوند علیه میزبان (GvHD) حاد و شدید در بیمارانی که متحمل پیوند مغز استخوان شده اند به خود جلب کرده است. این امر می تواند خیلی سریع به بالین راه پیدا کند. در صورتی که این دارو موفقیت آمیز باشد و تایید FDA را بدست آورد به اولین دارویی تبدیل می شود که برای مهار GvHD حاد مورد تایید قرار گرفته است و می تواند منجر به انجام پیوندهای مغز استخوان ایمن تر برای بسیاری از بیماران بویژه آن هایی باشد که اهدا کننده مطابقی را نداشته باشند.

در سال های اخیر پیوند مغز استخوان یا پیوند سلول های بنیادی خون ساز به عنوان درمانی برای بسیاری از سرطان ها از جمله لوکمیا و لنفوما و اختلالات خونی مانند بیماری کم خونی داسی شکل و ... توجهات را به خود جلب کرده است. در طی این پیوند، مغز استخوان بیمار با مغز استخوان اهدایی سالم جایگزین می شود. برای برخی از بیماران، بدلیل نبود یک اهداف کننده مطابق از نظر HLA ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد یا به عبارت دیگر فرد را دچار GvHD کند. در این وضعیت، سلول های T اهدا کننده به سلول های سالم فرد بیمار به عنوان یک عامل خارجی نگاه کرده و شروع به حمله به بافت ها و اندام های بیمار می کنند که با عوارض جانبی شدیدی همراه است.

داروی abatacept که نام تجاری آن ORENCIA® است، در مطالعه ای که از سال 2013 طول کشیده است روی بیش از 180 بیماری که متحمل GvHD شده اند تست شده است و توانسته است تقریبا در 68 درصد این بیماران موفقیت آمیز باشد. استفاده از ORENCIA® موجب شده است که در بیش از 85 درصد بیماران نرخ بقا افزایش یابد. این دارو از طریق سرکوب فعال سازی نوع خاصی از سلول های T به نام سلول های T افکتور عمل می کند و در نتیجه مانع از حمله سلول های T اهدایی به بدن می شود. تایید این دارو(ORENCIA®) بوسیله FDA می تواند تضمین کننده موفقیت پیوند سلول های بنیادی و افزایش بقای بسیاری از بیمارانی باشد که اهدا کننده مطابق ندارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه