تاریخ انتشار: دوشنبه 18 آذر 1398
قابلیت درمانی برگ های گیاه سوگندگون(Saussurea controversa) علیه بیماری های استخوانی

  قابلیت درمانی برگ های گیاه سوگندگون(Saussurea controversa) علیه بیماری های استخوانی

گیاه Saussurea controversa، یک گیاه علفی چند ساله است که در طب سنتی چین، تبت و مغولستان برای درمان بیماری کبدی، کلیه، مجاری گوارشی و بیماری های حرکتی استفاده می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای شناسایی ماده موثره این گیاه، محققین صرب در دانشگاه پلی تکنیک Tomsk بخش های این گیاه را جداسازی کرده و ترکیبات و اجزای موجود در آن ها را تعیین کردند. جداسازی ها و بررسی ها نشان داد که اجزای مفید این گیاه از نوع فلاونوئیدها و پلی ساکاریدها هستند. این گروه از مواد دارای ویژگی های ضد میکروبی و توانایی سرعت بخشیدن به بازسازی بافت استخوانی هستند. فلاونوئیدها مولکول های آروماتیک کوچک هستند، در حالی که پلی ساکاریدها هیدروکربن های با وزن مولکولی زیاد هستند و به همین دلیل نقش مثبتی روی بازسازی بافت استخوانی دارند.

بیماری های حرکتی عفونی یکی از صعب العلاج ترین بیماری ها هستند. میکروارگانیسم هایی که بافت استخوان را هدف قرار می دهند اغلب به آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند. احیای استخوان نقش مهمی را در این فرایند بهبودی بازی می کند. محققین صرب بر این باورند که استفاده از عصاره مشتق از برگ سوگندگون(Saussurea controversa) می تواند عفونت  های بافت استخوان را بهبود ببخشد و به همین منظور اثرات این ماده روی سلول های بنیادی را نیز تست کردند. به این منظور عصاره مشتق از برگ این گیاه به بستر کشت سلول های بنیادی اضافه شد و مشاهده شد که رشد سلول های کشت شده تخت اثر پلی ساکارید گیاهی آهسته شد. این بدین دلیل بود که سوگندگون تقسیم سلول های بنیادی را تحریک نکرد بلکه موجب القای تمایز استخوانی در آن ها شد که این امر بوسیله تست های استخوانی تایید شد. برای تست ویژگی های ضد باکتریایی سوگندگون، محققین عصاره این گیاه را به بستر حاوی استافیلوکوکوس اورئوس اضافه کردند. این باکتری موجب بیماری های کشنده ای مانند استئومیلیت، اندوکاردیت، پنومونی و سپسیس می شود و به طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهد. آزمایش ها نشان داد که رشد استافیلوکوکوس اورئوس روی بستر حاوی سوگندگون به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

ترکیبات جداسازی شده از گیاه Saussurea controversa دارای ویژگی های ضد میکروبی و بازسازی کنندگی هستند و پیش بینی می شود که بتوانند به عنوان یک داروی گیاهی در آینده ای نزدیک برای بیماری ها و آسیب های استخوانی مرتبط با عفونت استفاده شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه