تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 آذر 1398
تکنیکی جدید که نحوه رشد و پراکنش سلول های سرطانی در بافت کولون را ترسیم می کند

  تکنیکی جدید که نحوه رشد و پراکنش سلول های سرطانی در بافت کولون را ترسیم می کند

پژوهشگران انستیتو سرطان Duke مشاهده کرده اند که چگونه موتاسیون های سلول های بنیادی به صورت چراغ خاموش ایجاد شده و در سراسر کولون پراکنده می شوند تا جایی که آن ها در نهایت غالب شده و به صورت بدخیم در می آیند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، با استفاده از یک سیستم مدل سازی خلاقانه در موش ها، محققین توانستند موتاسیون های سرطان کولون را نشان دار کرده و به موجب آن منجر به شکل گیری سلول های بنیادی شوند که قابلیت درخشیدن دارند. موتاسیون ها موجود در سرطان کولون در ادامه قابل مشاهده و ردگیری در مدل های جانوری هستند. در این مطالعه دکتر سیندر و همکارانش از یک تکنیک رنگ آمیزی مولکولی به صورت جدید استفاده کرده و چندین موتاسیون شایع در سلول های بنیادی و در سرطان کولون را نشان دار کردند به نحوی که این سلول های بنیادی به صورت بارکدی فلورسنت برای تومورها عمل می کنند.

این سلول های بنیادی زمانی که به موش منتقل می شوند به دلیل رنگین کمانی از رنگ های فلورسنت قابل ردیابی هستند و می تواند دینامیک مولکولی و سلولی وقایع پیش سرطانی را آشکار سازند. با استفاده از این رویکرد، محققین دریافته اند که تفاوت های کلیدی در بخش های روده ای که در بزرگسالان و بچه ها منجر به ایجاد سلول های جهش یافته می شود وجود دارد. در یک دوره حیاتی، نوزادان به اثرات موتاسیون ها در سلول های بنیادی روده ای حساس هستند. این امر منجر به ایجاد زمینه وسیعی از سلول های جهش یافته بدخیم در سراسر روده می شود که به صورت دراماتیکی خطر سرطان را افزایش می دهند. این زمینه از سلول های جهش یافته می توانند برای سال ها رشد کرده و پراکنده شوند بدون این که بوسیله تکنولوژی های غربالگری موجود قابل تشخیص باشند و معمولا بی ضرر هستند تا این که بتوانند در شرایط مناسب فعال شده و منجر به رشد سریع و سرطانی شدن شوند.  هم چنین مشاهده شده است که برخی از موتاسیون های سرطان کولون در بیماران منجر به افزایش شد در باروری محیط پیرامون ناحیه پیش سرطانی می شوند. در نهایت این امر منجر به پراکنش سریع این ناحیه در سراسر روده شده و عواقب کشنده ای را به دنبال دارد.

به عقیده سیندر می توان با استفاده از این تکنیک بارکد گذاری فلورسنت به مشاهده نواحی مستعد سرطان در سرطان سینه و بویژه کاسینومای مجاری سینه نیز پرداخت و قبل از بدخیم شدن سرطان راهکار درمانی را برای آن اتخاذ کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه