تاریخ انتشار: شنبه 07 دی 1398
زمانی که چرخه سلولی سریع می شود، سرطان نیز به صورت جهشی افزایش می یابد

  زمانی که چرخه سلولی سریع می شود، سرطان نیز به صورت جهشی افزایش می یابد

پیشرفت سرطان به طور گسترده ای مطالعه ای شده است و گام های کلیدی در این مسیر نیز بویژه در مورد تومورهای جامد به خوبی ترسیم شده است. جهش در برخی ژن ها موجب افزایش خطر بروز سرطان و تغییر رفتارهای طبیعی سلولی می شود و محققین بر این باورند که این امر می تواند گامی کلیدی در کشنده شدن و بدخیم شدن سرطان باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه Yale توانسته اند اطلاعات جدیدی را در مورد چگونگی کشنده تر شدن سرطان بدست آورند. به عقیده آن ها سلول های با جهش های ژنی سرطان زا می توانند به صورت طبیعی و سالم باقی بمانند تا زمانی که تقسیم سلولی یا چرخه سلولی سرعت بگیرد.

بسیاری از افرادی که دارای این جهش های سرطان زا هستند سال ها می توانند به صورت سالم باقی بمانند و این برخلاف باوری است که از پیش موجود است و به موجب آن جهش های سرطان زا بلافاصله موجب سرطان می شوند.  در این مطالعه جدید دکتر ژینون چن و همکارانش در دانشگاه Yale روی نقش سرعت چرخه سلولی فوکوس کردند که در بافت های طبیعی متفاوت است اما در بروز سرطان نقش دارد. آن ها به مطالعه لوکمیای میلوئید حاد(AML) پرداختند که یک سرطان خون تهاجمی است که کمترین جهش ها را در بین سرطان های انسانی دارا است. چن و همکارانش جهشی به نام MLL-AF9 را در ژنوم موش ها ایجاد کردند و سلول های خونی منفرد را برای نشانه های سرطان ردیابی کردند. در حالی که بخش عمده ای از سلول ها طبیعی باقی می مانند، تعداد اندکی از سلول ها(سلول های بنیادی سرطانی) بسیار سریع تقسیم می شوند و تبدیل به سلول های بدخیم می شوند.

زمانی که سلول های طبیعی به صورت خیلی سریع تقسیم می شوند دچار جهش جهش در MLL-AF9 می شوند و این ترکیب سلول هایی را تولید می کنند که طور انفجاری تقسیم می شوند و تبدیل به سلول های بدخیم می شوند. سلول هایی که تقسیم آهسته تری دارند به صورت طبیعی باقی می مانند و ویژگی های سلول های بدخیم را حتی در حضور جهش های سرطان زا نشان نمی دهند. درک این امر که چگونه سلول های طبیعی به سلول های بدخیم تبدیل می شوند، می تواند به ایجاد داروها و درمان های جدید در درمان سرطان کمک کند.

در بافت های طبیعی، سلول های بنیادی تقسیم می شوند تا بافت های آسیب دیده را ترمیم کنند و افزایش نرخ تکثیر موجب می شود که این سلول ها مستعد سرطانی شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه