تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 دی 1398
رویکردی موثر برای ایجاد مدل های موشی ملانوما

  رویکردی موثر برای ایجاد مدل های موشی ملانوما

مدل های موشی مهندسی ژنتیک شده اغلب برای مطالعه نحوه اضافه شدن، حذف شدن یا موتاسیون در ژن ها و اثر گذاری این عوامل در بروز بیماری ها و هم چنین مطالعات دارویی استفاده می شوند. فرایند تولید این موش های مهندسی ژنتیک شده بی نهایت زمان بر و گران قیمت است و همین امر توانایی محققین برای استفاده از این مدل ها در تحقیقات مهم را محدود می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای در مرکز تحقیقات سرطان Moffitt، پژوهشگران پلت فرم جدیدی را برای تولید موش های مهندسی ژنتیک شده به منظور مطالعه ملانوما ارائه داده اند که در مقایسه با رویکردهای موجود بسیار سریع تر است.

برخلاف پیشرفت های زیاد صورت گرفته در زمینه تولید مدل های موشی، ایجاد آلل های موشی و تولید مثل موش های آزمایشگاهی چند آللی مستعد ملانوما گران قیمت، آهسته، طاقت فرسا و اغلب غثر موثر است و نمی تواند اطلاعات مناسبی برای مطالعه عملکردهای ژنی درون تنی ارائه دهد.

در مطالعه ای جدید دکتر Karreth و تیمش روش موثری را برای تولید موش هایی با تغییرات ژنتیکی متعدد در ملانوسیت هایشان تولید کردند. آن ها در ابتدا سلول های بنیادی جنینی را از موش های مهندسی ژنتیک شده ای که دارای تغییراتی در ژن های ملانوسیتی شان(BRAF، NRAS، PTEN و CDKN2A) جداسازی کردند. سپس، محققین ژن های این سلول های بنیادی جنینی را بیشتر مدیفه کردند تا آن ها را به جنین های موشی از همان گونه تزریق کنند. این جنین ها در ادامه به یک موش ماده ایمپلنت شدند و در نهایت موش کایمرایی با تغییرات ژنتیکی متعدد تولید شد. این موش های کایمرا قادر به ایجاد ملانوما شبیه به آن چه در حالت طبیعی(پاتولوژیک) برای موش ها اتفاق می افتد بودند. ارزیابی های بیشتر نشان داد که مدولاسیون بیان ژن PTEN می تواند تکوین و پیشرفت ملانوما را تحت تاثیر قرار دهد و هم چنین نشان داده شد که می توان رده های سلولی ملانومایی را از این موش های کایمرا ایجاد کرد که قابلیت استفاده در مطالعات آزمایشگاهی را دارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه