تاریخ انتشار: شنبه 14 دی 1398
ترکیب شیمیایی موجود در روغن های ضروری ترمیم زخم را بهبود می بخشند

  ترکیب شیمیایی موجود در روغن های ضروری ترمیم زخم را بهبود می بخشند

محققین دانشگاه ایندیانا کشف کرده اند که یک ترکیب شیمیایی موجود در روغن های ضروری، زمانی که به طور موضعی برای زخم پوستی استفاده می شوند می توانند فرایند ترمیم زخم را بهبود ببخشند. این یافته می تواند منجر به بهبود آسیب های پوستی در انسان شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه محققین نشان داده اند که بافت های پوستی تیمار شده با ترکیب شیمیایی موسوم به بتا-کاروفیلن (beta-carophyllene) که در گیاه لاوندر، رزماری و لانگ لانگ و هم چنین برخی از سبزیجات و فلفل ها مانند فلفل سیاه یافت می شود موجب افزایش رشد و مهاجرت سلولی می شود که فرایندهای حیاتی و مورد نیاز برای بهبودی زخم هستند. هم چنین نتایج نشان داد که در پوست های تیمار شده با بتا-کاروفیلن، بیان ژن های مربوط به سلول های بنیادی فولیکول مو در بافت تیمار شده افزایش می یابد. هیچ گونه نشانه ای از دخالت سیستم بویایی در بهبودی زخم مشاهده نشد. این اولین بار است که محققین نشان می دهند که یک ترکیب شیمیایی می تواند موجب بهبودی زخم  و هم چنین تغییر در بیان ژن های پوستی از طریق فعال شدن گیرنده CB2 شود. الگوی بیان ژن ها نشان داده است که بتا-کاروفیلن نه تنها ترمیم زخم را بهبود می بخشند بلکه احتمال تشکیل اسکار را نیز کاهش می دهند.

کشف مکانیسم عمل بتا-کاروفیلن در ترمیم زخم می تواند در ایجاد درمان های ترکیبی با سایر داروها و ترکیبات شناخته شده کمک کننده باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه