تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 دی 1398
مختل کردن گیرنده های گلایسین برای مطالعه تکوین جنینی و عملکرد مغزی

  مختل کردن گیرنده های گلایسین برای مطالعه تکوین جنینی و عملکرد مغزی

گیرنده های گلایسین یکی از گیرنده های مهار فراوان موجود در سیستم عصبی مرکزی هستند و نقش های مهمی را در انواع فرایندهای فیزیولوژیک بازی می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در انستیتو مکس پلانک فلوریدا و دانشگاه تویاما به مطالعه این گیرنده های گلایسین بویژه گیرنده گلایسین آلفا 4(Glra4) طی تکوین جنینی پرداختند و نشان دادند که  یک ژن منحصرا مغزی نیست(طبق تصور موجود)، بلکه می تواند تکوین جنینی اولیه در موش را نیز تسهیل کند.

دکتر هیروفونی نیشیزونو و همکارانش از ترکیب لقاح آزمایشگاهی و تکنیک ویرایش ژنومی CRISPR/Cas9 در جنین های موشی استفاده کرده و موش های ترانسژنی را تولید کردند که در آن ها ژن Glra4 مختل شده بود. نتایج نشان داد که Glra4 نقش حیاتی را در تکوین اولیه تخم های لقاح یافته، تکوین بلاستوسیست ها، حفظ کیفیت جنین، اندازه نوزادن موش و ... بازی می کند. به طور ویژه آن ها نشان دادند که انواع مختلف گیرنده های گلایسین نه تنها در تخم های لقاح یافته موش بلکه در تخم های لقاح یافته انسان نیز بیان می شوند که نشان دهنده نقش این گیرنده ها در تکوین جنینی و عملکرد حفاظت شده این ژن در بین گونه ها طی فرایند تکامل است. علاوه بر این، Glra4 به عنوان یک سودوژن در انسان است و در انسان نوع دیگری از گیرنده گلایسینی به نام GLRA2 فعال است.

هم چنین این مطالعه نشان داده است که گیرنده های گلایسین نقش مهمی را در عملکرد مغزی بازی می کنند و حذف این ژن ها با فنوتیپ های مشخصه بیماری های روانی مرتبط است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه