تاریخ انتشار: شنبه 05 بهمن 1398
به دنبال دستاوردهای حیاتی در درمان عقیمی مردان

  به دنبال دستاوردهای حیاتی در درمان عقیمی مردان

محققین دانشگاه های جورجیا، اموری و پیتزبورگ بودجه ای 9/2 میلیون دلاری را از انستیتو ملی سلامت(NIH) دریافت کرده اند تا یک روش جدید را برای تولید سلول های اسپرم دارای عملکرد از سلول های پوستی تست کنند!. دستاوردهای این پروژه می تواند منجر به درمان ناباروری مردان شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر چارلز ایزلی و همکارانش در دانشگاه جورجیا در حال کار روی پروژه ای برای بازبرنامه ریزی سلول های پوستی به سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی هستند که بعد از پیوند به بیضه های عقیم می توانند تولید اسپرم را احیا کنند.

سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی مسئول بارور نگه داشتن بالغین هستند و در بیضه هایی که به طور طبیعی عملکرد دارند، این سلول ها در زمان بلوغ فعال شده و تا آخر عمر به تولید اسپرم می پردازند. در حال حاضر، برخی از درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی، درمان های سرکوب کننده ایمنی، درمان بیماری کم خونی داسی شکل و قرار گرفتن در معرض برخی از مواد در محیط موجب از دست رفتن سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی و در نتیجه عقیمی فرد می شوند.

در این پروژه اخیر، محققین قصد دارند که بی خطر بودن و امکان پذیر بودن این درمان جدید را با استفاده از سلول های پوستی میمون های رزوس ماکائو تست کنند. تبدیل سلول های پوستی به اسپرم شامل چندین گام خواهد بود که اولین آن بازبرنامه ریزی سلول های پوستی به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) خواهد بود. نوع آوری این پروژه استفاده از ماده ژنتیکی خود مردان و فناوری iPSCs برای تولید سلول های بنیادی اسپرماتوگونیایی است که بتوانند شبیه با سلول های واقعی عمل کنند. گام نهایی این پروژه نیز تولید اسپرم های سالم و استفاده از آن ها در تولید جنین های سالم است. این فناوری می تواند راهگشای تولید اسپرم برای بازماندگان سرطان های کودکی و بسیاری از مردان عقیم باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه