تاریخ انتشار: دوشنبه 07 بهمن 1398
نقش جدیدی برای نورون زایی سلول های بنیادی عصبی در مغز

  نقش جدیدی برای نورون زایی سلول های بنیادی عصبی در مغز

توانایی تولید نورون های جدید ممکن است به عنوان یک حفاظ برای نواحی حساس مغز باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای بیش از یک ربع قرن است که محققین می دانند مغز نورون های جدیدی را حتی در زمان بزرگسالی می سازد و این فرایند را اصطلاحا نورون زایی یا نوروژنز می نامند. سوالی که وجود دارد این است که چرا؟. نورون زایی بالغ در ژیروس دندانه ای رخ می دهد که یک ناحیه مغزی دخیل در حافظه است اما در مراحل اولیه صرع و آلزایمر به آسیب حساس است. اغلب پژوهش روی نحوه اثر گذاری نورون زایی روی یادگیری و حافظه فوکوس کرده اند اما مطالعه ای جدید نقش دیگری را برای این فرایند پیشنهاد کرده است: بازسازی.

در این مطالعه لیخت و همکارانش این فرضیه را با قرار دادن مغز موش ها در معرض سطوح بالای VEGF(یک پروتئین رشد عروق خونی که برای ژیروس دندانه ای سمی است) به مدت سه ماه تست کردند. در ادامه محققین نحوه ریکاوری ژیروس دندانه ای را مونیتور کردند. ظرف چند ماه، این ناحیه تقریبا خودش را از طریق فعالیت سلول های بنیادی عصبی بالغ ترمیم کرد. ژیروس دندانه ای احیا شده تقریبا اندازه، ارتباطات و فعالیتی شبیه با ژیروس دندانه ای سالم از خود نشان داد.

عملکرد بازسازی کنندگی نورون زایی نشان می دهد که این فرایند ممکن است به صورت یک سیستم ترمیم مغزی عمل کند شبیه به آن چه که سلول های بنیادی در پوست و مغز استخوان انجام می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه