تاریخ انتشار: جمعه 11 بهمن 1398
فولیکول های مو می توانند جایگاه شروع ملانوما باشند

  فولیکول های مو می توانند جایگاه شروع ملانوما باشند

پژوهشی جدید بر این باور است که ملانوما نه تنها می تواند از پوست، بلکه می تواند از فولیکول های مو نیز منشا بگیرد. زمانی که سلول های درون فولیکول مو سرطانی شوند، این ناحیه را ترک کرده و به لایه اپیدرم پوست مهاجرت می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stem-cells-news، در این مطالعه جدید محققین نشان داده اند که ملانوما از سلول های نابالغ تولید کننده رنگ دانه در فولیکول های مو شروع می شود و در ادامه به اپی درم مهاجرت می کند. ملانوما یک سرطان پوستی تهاجمی و صعب العلاج است. سرطان ملانوما در سلول های ملانوسیتی تولید کننده رنگ دانه (ملانین) شروع می شوند.

در این مطالعه، محققین از مدل موشی مهندسی شده برای مطالعه ملانوما و هم چنین از نمونه های پوست بیماران مبتلا به ملانوما استفاده کردند. این مدل موشی جدید نشان داد که محیط سلولی درون فولیکول های مو می تواند منجر به شروع سرطان در سلول های بنیادی ملانوسیتی شود. بر مبنای این مدل موشی، ملانوما طی سه مرحله در فولیکول ها مو شروع شده و در ادامه به پوست کشیده می شود. در گام اول، سلول های بنیادی ملانوسیتی متحمل تغییرات ژنتیکی می شوند که موجب سرطانی شدن آن ها می شود. در گام بعد، این سلول های مستعد سرطانی شدن در معرض سیگنال های رشدی قرار می گیرند که در رشد مو نیز دخیل هستند. در نهایت و در گام سوم، ملانوسیت های سرطانی جدید به سمت بالای فولیکول مو حرکت کرده، از آن خارج می شوند و وارد اپیدرم پیرامونی شده و در آن جا تومورهایی را ایجاد می کنند که به لایه های عمقی تر نفوذ می کنند.

محققین بر این باورند که این یافته ها می توانند به درک بهتر بیولوژی ملانوما کمک کند و منجر به ایجاد ایده ها و در نهایت درمان های جدید برای متوقف کردن این بیماری شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه