تاریخ انتشار: دوشنبه 14 بهمن 1398
کشف یک عملکرد جالب در عروق خونی مغز

  کشف یک عملکرد جالب در عروق خونی مغز

تاکنون تصور می شد که ظاهرا اسفنکترهای پیش مویرگی (precapillary sphincters) که نوعی تجمع عضلانی منقبض شونده بین عروق بزرگ تر و کوچک تر در سیستم گردش خون هستند وجود ندارند. در مطالعه ای جدید، محققین دانمارکی در دانشگاه کپنهاگ وجود این اسفنکترهای پیش مویرگی را در مغز موش نشان داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در اوایل دهه قبل بود که محققین ژاپنی در مطالعه ای مدعی شدند که شواهدی دال بر وجود اسفنکترهای پیش مویرگی در قلب، مغزی و بافت پیوندی عضلانی وجود ندارد. در ادامه تمرکز محققین بر پری سیت ها یا سلول های عضلانی تنظیم کننده مقاومت کوچکترین عروق خونی متمرکز شد. با این حال به طور هم زمان آن ها مشاهده کرده اند که درست در نقطه اتصال شریانچه ها به مویرگ ها یک کاهش زیاد مقاومت دیده می شود که حاکی از وجود اسفنکترها است.

هنگامی که خون در مغز به جریان می افتد از طریق مویرگ ها از شریانچه ها به سیاهرگ ها می رسد. اخیرا محققین دانمارکی نشان داده اند که اسفنکترهای پیش مویرگی در مغز نیز وجود دارند و فشار بین شاخه های عروق خونی را کاهش می دهند و به نوعی آن را تعدیل می کنند. این اسفنکترهای پیش مویرگی که تجمعات عضلانی هستند زمانی که ریلاکس می شوند خون بیشتری را از خلال خود عبور می دهند و در نتیجه جریان خون در عروق بعدی افزایش می یابد. زمانی که آن ها منقبض می شوند، فشار خون را در عروض بعدی کاهش می دهند.

به عقیده دکتر گراب سرپرست تیم تحقیقاتی این مطالعه، اسفنکترهای پیش مویرگی نقش اصلی را در پراکنش جریان و فشار خون بازی می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه