تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 بهمن 1398
شناسایی یک ژن که می تواند به کنترل بلوغ و تولید مثل انسانی کمک کند

  شناسایی یک ژن که می تواند به کنترل بلوغ و تولید مثل انسانی کمک کند

هزاران آمریکا از مشکل تاخیر در بلوغ یا عدم بلوغ رنج می برند. در حالی که دلایل دخیل در این امر، عدم عملکرد صحیح هورمون هیپوتالاموسی GnRH است، دلیل ژنتیکی دخیل در این امر به خوبی مشخص نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین بیمارستان عمومی ماساچوست یک ژن ویژه و موتاسیون مربوط به آن را شناسای کرده اند که مسئول مشکلات با بلوغ است. بلوغ فرایندی است که تغییرات فیزیکی و هورمونی منجر به این می شود که بدن ما به بلوغ جنسی و صلاحیت تولید مثلی برسد.

در این مطالعه، دکتر پائولو فورنی و همکارانش یک نقش کلیدی را برای رونویسی این ژن موسوم به Gli3 شناسایی کرده اند که در کنترل فرایندهای مهاجرتی نورون های GnRH-1 به مغز دخیل هستند. علاوه بر این آن ها توانسته اند که یک موتاسیون را در این ژن شناسایی کنند که با عدم بلوغ مرتبط است. تغییرات هورمونی که بلوغ را شناسایی و کنترل می کنند بوسیله هورمون آزاد کننده گنادوتروپین(GnRH) کنترل می شوند. نورون های GnRH، آزادسازی مولکول های پیام رسان از مغز را تعدیل می کنند که این امر سنتز و ازادسازی هورمون های جنینی از گنادها(تخمدان و بیضه) را کنترل می کند.

به عقیده فورنی، طی تکوین چنینی، GnRH بوسیله سلول های بنیادی موجود در بینی تولید می شود و سپس به مغز مهاجرت می کند. مهاجرت ناقص نورون های GnRH به مغز عوارض منفی را روی تولید هورمون های جنسی بر جای می گذارد و در نتیجه روی بلوغ و باروری اثر می گذارند. داده های این مطالعه می تواند به دلیل ارائه دیدگاه های جدید در مورد تکوین GnRH1 در بالین کاربرد داشته باشد و نشان می دهد موتاسیون های GLI3 انسانی می توانند در بروز اختلالات تولید مثلی انسانی دخیل باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه